Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Saturday, May 31, 2008

< Kehidupan >

Kini berada dalam mode ini.

Tergiang kata-kata KAKAK

"Tangisan olok-olok awak tu macam, tangisan sebenarnya hati awak.."
"Apa kata awak menghadap layar sebulan. Fokus betul-betul untuk sebulan"

Tiada sebarang kata diutus pada KAKAK, takut jika dia tidak mengerti. Tapi saya takkan berhenti berbicara dengan diri. Aksi hati saya bukan untuk tontonan..hanya pemilik sebenar dan pemilik sementara hati ini sahaja yang tahu. Basah, keringnya hati ini, hanya dua pemilik itu sahaja yang tahu..
KAKAK saya bukan manusia yang pentingkan diri sendiri. Saya boleh saja buat sesuka hati saya..cabut lari, duduk menghadap layar [konon-konon memberi tumpuan penuh]. Ada jaminan ke kerja saya akan langsai jika saya buat gitu? Tapi jika saya cabut lari sesuka, 100 diri dan hati dibawah jajahan saya itu, siapa yang sudi menganti saya untuk uruskannya?? Ada yang sudi?? *senyum sinis* Sedang saat dan waktu ini sepatutnya saya telah mula mengurusi hati-hati itu..Saya hanya memberi masa tambahan untuk diri supaya boleh lakukan yang lebih baik dan masa yang sama, saya hanya menunaikan hak 100 jiwa dan hati dalam diri saya..Saya boleh larikan diri disini..tapi hari mahkamah tuhan tu nanti, siapa yang sudi selamatkan saya??


-----------------------------------------------------------------------------------

Saya perlu buat keputusan besar lagi sekali. Saya tak gemar membuat keputusan, but LIFE IS ALL ABOUT MAKING DECISION.. Antara kehendak total diri sendiri atau ketentuan Dia pada hambanya? Sukarnya kehendak ini, hanya saja pemilik hati itu yang tahu..

Dia akan pasti menguji hambanya yang berimankan?? [semoga aku bukan manusia yang perasan diuji] TAPI.. Hanya insan-insan yang terpilih saja yang diuji begitukan?? TAPI.. Dia tidak memberi sesuatu yang hambanya tak mampukan?? TAPI.. Dia akan mengganti sesuatu yang pergi dengan yang lebih baik kan?? TAPI..

Dia pemilik seisi langit dan bumikan!! Dia Maha Kuasa pada semuanyakan!! Dia pemilik segala jiwa dan tempat dikembalikan atas segala urusankan!! Dia mengetahui segala yang lalu dan masa depankan!! Cuba belajar menjadi hamba yang diredhoi dan meredhoi.. Jangan suka ambil kuasa tuhan !!

BaikLah.. semoga Dia tunjuki jalan yang lurus, jalan orang-orang yang Dia kurniakan nikmat
Moga tiada apa yang dizalimi dan tiada siapa yang terzalimi..Semoga terus KUAT dan TABAH TAK BERBELAH BAGI. Semoga terus SABAR..

..taktala Dia membiarkan diriku sendiri lagi..

2 comments:

WF:ciktim said...

saya suka ayat tu.
life is all about making decision.
kadang2 saya benci.
sebab tu saya jadi keliru.

[ Nazihah ] said...

Saya pun tak suka buat keputusan jugak. Tu sebab bila time saya kene buat keputusan Allah tak bagi saya banyak pilihan.Dan saya suka bila ibu dan ayah saya dan sesiapa saja tolong buat keputusan untuk saya bila saya blur..^_- Tapi bila kita semakin membesar di sekolah kehidupan, lebih banyak keputusan yang sangat mencabar yang kita kene buat..Lagi-lagi bila kehidupan kita adalah untuk ummah..banyak yang pelu dipertimbangkan