Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Monday, April 9, 2007

< Iman marilah bersamaku>

Wahai saudaraku yang mulia,perbaharuilah selalu imanmu dari waktu ke waktu. Pembaharuan ini sangat penting bagi setiap muslim umumnya dan para aktivis khususnya. Mengapa? Kerana seorang aktivis islam sangat mungkin disibukkan dengan amal dakwah, managemen pelbagai urusan dan kebutuhan, serta memikirkan semuanya.

Amal-amal diatas sangat mungkin menyita waktu sehingga tiada lagi waktu bagi amal hati serta perhatian yang seharusnya diberikan padanya.

Sungguh,seorang muslim berjalan menuju Allah dengan hatinya,bukan dengan anggota badannya. Kedudukan anggota badan dalam kebaikan tidak lain tidak bukan adalah reflaktor dari solehnya hati dan himmah(keinginan)nya untuk melakukan kebaikan itu.Tersitanya waktu ini tentunya dapat mengakibatkan taqshir(berkurangnya kualiti) sehingga berkuranglah sebahagian dari makna iman dari hati, keikhlasan kepada Allah,misalnya.Mungkin saja suatu masa,seorang aktivis akan mencari-cari keikhlasan yang pernah dimilikinya diawal iltizamnya.

Ada beberapa hal yang mungkin berkurang dari seorang aktivis dakwah antaranya; kejujuran, keyakinan, tawakkal, inabah, ketundukan, mahabbah, HAMMASAH dan KETABAHAN.Semua ini hadir sebagai buah dari sikap meremehkan amalan hati.Anda akan melihat ada aktivis yang terlalu banyak mengobrol tanpa urgensinya, ada yang terlalu banyak melakukan hal-hal yang lagho semisal banyak makan dan banyak bergaul tanpa ada maslahat diniyah, banyak tidur dan malas, tidak mengupayakan managemen waktu, serta membiarkanya berlalu tanpa ada faedah dan maslahat syar'iyyah.Walaupun ia bukan sesuatu yang haram atau makruh. Ini semua penyebabnya taqshir(kemalasan dan ketidakseriusan).

Perbaharuilah Imanmu,Penawar lelah pengemban dakwah,Dr Abdullah Azzam

2 comments:

'Umayr SRA said...

Fuuh... Terbatuk-batuk baca... Satu-satu tersepak kat muka.

Ebook dia ade?

[ Nazihah ] said...

Hehe..
Setakat ni tak jumpa lagi e-book buku tu..Buku ni pun pinjam dari Siddiq right after dia balik indon hari tu.
Tak pulang-pulang lagi,Sorry bro..
Tapi akak kat sini kata buku tu ada kat pustaka indon..