Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Tuesday, May 29, 2007

< Apa Yang PerluKu Lakukan >

Semasa duduk berborak dengan member-member,tetiba je terkeluar cerita:

" Nazihah,tau tak Akak Z ni tak berapa berkenan dengan si H ni,sebab waktu turun Gunung Angsi tu ada ke patut dia.... "

Memang waktu-waktu macam camping ni lah,baru terkeluar siapa diri kita sebenarnya..Tapi 'don't judge a book by its cover'.Kita yang sepatutnya melatih diri kita untuk husnu Dzan bukan membuka keaiban orang didepan orang lain..

Waktu tu rasa tak puas hati,sebab saya mengenal si H dengan akhlak yang mulia[Walaupun sesungguhnya manusia punya kelemahan].Tapi,kenapa dia[Akak Z] boleh bersinopsis macamtu pada si H..TAK PUAS HATI..Dan bagi menambahkan ketidak puasan hati saya,dia bercerita pada orang yang baru mengenali 'Jalan ini'.GEERAMMNYA..[sabar..sabar] seolah-olah menampakkan kita ni tak bersatu hati,takde husnu dzan langsung..memanglah waktu camping ni kita akan menjadi lasak[atau bahasaku GANAS],bukan masanya menjadi ayu dan jalan macam pengantin!!Astagfurullahal 'Azim,dah..dah tak nak ulas panjang-panjang nanti makin geram,makin marah,makin banyak pulak dosa yang memang dah sedia banyak ni..Ya Allah,aku mohon dengan sangat, maafkanlah diriku !!

So,ape yang perlu saya buat:
1-Biarkan saja ia berlalu..
2-Berborak dengan akak Z dan memasukkan jarum HUSNU DZAN
3-Apa-apa yang anda rasakan perlu..

Takpelah mungkin akak tu pun masih baru lagi,masih sedang mendidik diri dan jiwanya.Semoga ia menjadi pengajaran buatku agar tidak mudah mengsinopsiskan orang sesuka dan sesedap rasa dan mendidikku agar lebih berHUSNU DZAN dengan orang lain.

Semoga Allah memberi peluang untuk Akak Z mengenali si H sebenarnya dan Allah menanamkan sifat Rahman dan Rahim dihatinya agar dia boleh mengasihi si H keranaNya,untukNya jua sebagai sahabat yang bersama di JalanNya seperti kasih sayang 'Aus dan Khazraj setelah memeluk Islam.AMEEEN

-Saya tak pasti adakah Z dan H tu ada kaitan dengan orang yang sebenarnya atau tak,mungkin ya mungkin tidak-

-> Tak sabar nak balik Johor..Takpe 2 hari lagi,InsyaAllah.JOHOR..I'm coming.Tak sabar nak pergi Walimah Kak Safura dan jumpa ramai orang yang dah lama tak jumpa terutamanya kawan-kawan lama..Lalala

2 comments:

'Umayr SRA said...

Bingung jap...

Yang enti tak puas hati tu pada sape? Z ke H?

Ingat macam H tu baik... Tapi nampak cam kene jadi objek ke-tak-puas-hatian... Tok pehe, tok pehe...

[ Nazihah ] said...

sory buat orang tak paham..

hmm tulah,lain kali jangan tulis dengan emotion dan iman yang tidak stabil.

ehmm tak puas hati pada z..sebab mudah sangat su'nu dzan pada orang.tapi mungkin akak z ni pun tak biasa dan masih belajar.Walaupun sebenarnya kita semua masih dalam proses pembelajaran dalam universiti kehidupan.