Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Tuesday, May 8, 2007

< Give It And Live It >

I really hate the statement, and it is what i feel right now.Tapi malas nak layan sebab nanti mesti geram, mesti benci [yang sangat tak elok dalam Islam] Nanti mesti sakit dada dan kesannya banyak negative dari positive..So,baik lupakan saje..

I hope the people yang menyebabkan aku mencoretkan entri ni membaca entri ni.But i know orang lain sumer sibuk..Ehmm malas nak berharap, nanti kecewa..

TO: SELURUH INSAN YANG MENGENALIKU DAN BERADA DISAMPINGKU...

Sungguhpun kalian nampak aku sangat gah, konon-konon nampak hebat.Tapi aku adalah insan yang masih tengah belajar,persis anak kecil yang baru belajar melangkah.Aku masih perlukan pimpinan,"Pimpinlah aku supaya aku tidak terjatuh dan terluka"[kata-kata anak kecil yang baru melangkah].Beritahulah padaku jalannya,apa yang perlu aku lakukan.."Nazihah sepatutnya camni..camtu".Kata kita tak punya masa untuk buat kesilapan, tapi takde pun orang nak guide.Orang tahu aku sangat dengan amat sukar membuat keputusan dan orang tahu hari ini aku perlu membuat keputusan yang besar,tapi aku dibiarkan sendirian.Kalau nak buat keputusan untuk diri sendiri aku tak kisah.Bila salah atau tersilap, aku akan tanggung padah yang perit itu sendiri tak perlu nak libatkan orang lain.Nak buat keputusan yang melibatkan orang lain ni yang agak susah kerana bimbang keputusan itu akan menyukarkan SELURUH DUNIA.Aku tahu jika tersalah membuat keputusan yang disyurakan,kita akan peroleh 1 pahala.Tapi bukan itu isunya, isunya aku benci MENYUSAHKAN ORANG LAIN. Aku sangat tidak gemar meminta bantuan dari orang lain,tidak gemar menyusahkan, benci untuk kecewa.Namun,taktala aku memohonkan seribu pertolongan,ketahuilah..aku sangat-sangat membutuhkan pertologan itu, saat itu..Aku tahu aku perlu bertanya jika aku tidak tahu, memang..aku akan bertanya apa yang aku tak tahu.Tapi bagaimana jika aku tidak tahu apa yang sepatutnya yang aku perlu tahu?? Apa yang disisi orang lain telah ada disisiku,tapi yang disisiku masih lagi bersamaku.Kau memberi tapi kau biarkan aku sendirian !! HAHA..[gelak dalam nada kecewa]


Perasaan: Nak lari jauh-jauh atau terbang tinggi-tinggi..

Buat sahabat-sahabatku di alam maya ini, mungkin anda akan keliru siapa aku yang sebenarnya..Realitinya aku nampak lain, dipersada maya ini aku kelihatan lain.Mungkin kalian akan tertipu dengan perwatakanku di alam realiti, kerana ada saatnya aku mungkin berpura-pura.Haha..Biarlah keikhlasan itu nilaiannya disisi Yang Maha Mengetahui Segalanya.

-> Aku masih lagi menanti saat waktu ' Khadijah membawa berjumpa dengan Warakah bin Naufal' ?_? Siapakah gerangan 'Khadijah' dan 'Warakah bin Naufal' itu? Akanku nantikan dengan penuh setia..

3 comments:

Hijrah Menuju Allah said...

Nazihah sayang, akak tak tahu sape sebenarnya yang boleh buat sampai nzhh mencoret macam ni. Akak sendiri bukan seperti 'khadijah' yang menenangkan yang nzhh harapkan. Tak dapat menenangkan, apalagi memberi penyelesaian.

Teruslah tabah dalam menanti 'khadijah' yang nzhh cari. Tapi, seandainya 'dia' tetap tidak muncul, ketahuilah Allah sentiasa ada. DIA lah tempat pergantungan sebenar kita. Tempat selayaknya nzhh, akak, semua kita bergantung. "Allahu s-Somad"

"Ya Allah, penuhilah jiwa kami dengan cahayaMu yang tidak pernah pudar. Lapangkanlah dada kami dengan limpahan keimanan kepadaMu serta keindahan bertawakkal di jalanMu. Engkaulah sebaik-baik sandaran"

'Umayr SRA said...

I can really empathize with "tak nak menyusahkan orang lain". And I truly feel for you, sis.

If there were any words to console you maybe, then I would expect it to be from the Qur'an:

"Be sure we shall test you with something of fear and hunger, some loss in goods or lives or the fruits (of your toil), but give glad tidings to those who patiently persevere..." [2:155]

"O ye who believe! seek help with patient perseverance and prayer; for Allah is with those who patiently persevere." [2:153]

"Did ye think that ye would enter Heaven without Allah testing those of you who fought hard (In His Cause) and remained steadfast?" [3:142]

"How many of the prophets fought (in Allah.s way), and with them (fought) Large bands of godly men? but they never lost heart if they met with disaster in Allah.s way, nor did they weaken (in will) nor give in. And Allah Loves those who are firm and steadfast." [3:146]

"And obey Allah and His Messenger. and fall into no disputes, lest ye lose heart and your power depart; and be patient and persevering: For Allah is with those who patiently persevere:" [8:46]

"For the present, Allah hath lightened your (task), for He knoweth that there is a weak spot in you: But (even so), if there are a hundred of you, patient and persevering, they will vanquish two hundred, and if a thousand, they will vanquish two thousand, with the leave of Allah. for Allah is with those who patiently persevere." [8:66]

"But verily thy Lord,- to those who leave their homes after trials and persecutions,- and who thereafter strive and fight for the faith and patiently persevere,- Thy Lord, after all this is oft-forgiving, Most Merciful." [16:110]

I especially like this one:
"Invite (all) to the Way of thy Lord with wisdom and beautiful preaching; and argue with them in ways that are best and most gracious: for thy Lord knoweth best, who have strayed from His Path, and who receive guidance.

And if ye do catch them out, catch them out no worse than they catch you out: But if ye show patience, that is indeed the best (course) for those who are patient.

And do thou be patient, for thy patience is but from Allah. nor grieve over them: and distress not thyself because of their plots.

For Allah is with those who restrain themselves, and those who do good. " [16:125-128]

"To those whose hearts when Allah is mentioned, are filled with fear, who show patient perseverance over their afflictions, keep up regular prayer, and spend (in charity) out of what We have bestowed upon them." [22:35]

[ Nazihah ] said...

Jazakumullahu Khair..
Kata-kata itu akan sangat dihargai..
Semoga semangat ini akan terus menyala hingga saatnya ia padam dari dunia.
Semoga Allah letakkan kalian dikalangan Syuhada yang tangkas melalui sirat dan penghuni Firdausi..