Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Tuesday, March 25, 2008

< Feminismekah aku?? >

Feminismekah aku???Lama ia bemukim di minda dan hatiku..sejak ia menerjah lalu dihandsetku..

Feminismekah wanita ansar ketika mereka meminta rasulullah untuk adakan 1 session untuk kuliah mereka semata??Mereka mengadu kerana rasulullah kerapkali bersama muslimin tidak dengan mereka..feminismekah??

Mungkin kerapkaliku berkongsi basi-basi tentang khadijah..walau hanya sekadar basi-basian [tengah tunggu hari-hari untuk menerima 'Khadijah the true love story of muhammad dari 'teman sejasad'ku]. Mungkin setelah usai menamatkan penerokaanku dalam buku itu, aku tidak lagi hanya berbasi-basian..biiznilLah

[Ini mungkin suara hatiku semata..atau ia juga suara hati kami yang bernama wanita]

Sesungguhnya
Kami tak bisa menjadi Usamah si Panglima Muda yang gah di medan tempur,
Tapi salahkah kami menjadi Ummu Sulaim yang setia merawat pejuang agamaNya yang tercedera..

Kami tak bisa menjadi si pengintip kuffar taktala ar-Rasul bersembunyi di Gua Thur,
Tapi salahkah kami menjadi Asma' si penghantar makanan yang setia, yang ditampar Abu Jahal ..

Kami taka bisa menjadi 'Ali si pengganti katil ar-Rasul,
Tapi salahkah kami menjadi Fatimah yang berbekas jasadnya, tabah menguli tepung disaat yang sama menyusui anaknya..

Kami tak bisa menjadi Bilal pelafaz setia ahad..ahAD..AHAD,
Tapi salahkah kami menjadi sumayyah mujahidah pertama Islam yang disula..

Kami tak bisa menjadi Khalid si pedang Allah,
Tapi salahkah kami menjadi Nusaibah si pemenggal kepala kuffar ketika si penyair pengecut itu menolak..

Kami tak bisa menjadi Mus'ab si wakil ar-Rasul mendidik seluruh jiwa di Madinah,
Tapi salahkah kami menjadi Khansa yang sangat redho menghantar ketiga-tiga anaknya ke pentas syuhada'..

Kami tak bisa menjadi Abu Bakar si peneman setia ar-Rasul,
Tapi salahkah kami menjadi Khadijah hartawan yang matinya tidak punya apa-apa, yang kalimah akhirnya pada ar-Rasul "Seandainya tulang-tulangku boleh digunakan untuk Islam maka ambilLah", salahkan kami manjadi Khadijah yang menjadi tulang belakang insan yang bernama Muhammad bin Abdullah..

Sesungguhnya ituLah jalan yang Allah lorongkan untuk kami..Inilah Jalan Dakwah Akhawat [ hehe celup nama tajuk buku lagi ^_- ]
Kita adalah sama, tapi peranan kita berbeza...

mo0ood -> Puteriku Sayang..

Ini memori sirah yang ada dalam ingatanku yang telah lama tidak diupdate..maka tidak mustahil ada kesalahan..betulkan jika aku tersalah ye..Setiap kisah sahabat-sahabiah pasti ada hikmahnya untuk semua tanpa mengira gender...

------------------------------------------------------------

Menerjah difikiran >>

1. Telah 2 minggu berlalu anniversary ayah & ibu yang ke 23, 14 mac yang lalu, hanya tambahan setahun dari usiaku [huhu walaupun seminggu terlambat wish..diriku yang sentiasa kurang cekap dengan apa sahaja jenis nombor]. Teringat riben yang pendek dan panjang..apa yang telah aku lakukan untuk riben yang pendek itu? adakah ia banyak dipenuhi oleh ketaatan atau bergelumang dengan kelalaian? Moga Dia mengampuni kelalaian-kelalaianku yang lalu..Teringat kata-kata ini dari seorang 'AYAH' mungkin juga seorang 'ABANG'


Kita kerapkali menangisi hari-hari lalu
dan bergembira dengan hari yang bakal menjelma.
Salahkah kita bersyukur dengan hari-hari lalu
kerana hari-hari yang laluLah menjadikan diri kita
adalah kita yang sekarang
dan menangisi hari-hari akan datang
kerana kita tidak pasti bagaimana penghujung kita


Aku sangat bersyukur padanya dengan riben yang pendek itu, walaupun diri ini tak sehebat orang-orang yang hebat, namun Dia telah tetapkan akuLah orang yang paling layak menjadi diriku sendiri..Terima kasih tuhan..Setiap kita punyai 'princess story' dan 'nightmare' hari-hari lalu..tapi yakinLah kitalah orang yang paling layak merasai dan menghayati memori itu dan kita hanya layak menjiwai memori itu semata bukan memori yang selain dari itu..Kita paling layak merasai menjadi diri kita sendiri atas aturanNya..Tapi adakah masa depanku tetap seperti kini??Ya Robby, padaMu tempat bermohon dan berharap sesuatu yang terlayak dan terbaik..

Saturday, March 22, 2008

< A BirthDay.. >

[Jam 12..]

[Yumm sedapnya..]


[ ..Besday Gurl.. ]

[ Jom makan kek coklat yang sedap..Yummyy ]

----------------------------------------------------------------

Tadi sorang ‘ibu’ di kamar ketenangan masak kek untuk anak-anaknya..[tiba-tiba teringat ibu di rumah..waaa rindunya..nak balik...] sajaku pesan padanya agar menitipkan doa . Bukan ke ibu-ibu dianjurkan menitip doa ketika masak. Kita jarang sekali mahu menitipkan doa ketika mulai ber'politik perut' atau ber'politik belai' , berdoa supaya allah menyentuh hati mereka..ManaLa tahu dengan doa tu program 'politik perut' boleh jadi singkat..

Thursday, March 20, 2008

< Ulang dengar >

Tengah ulang dengar suara cikgu muda ketika bagi tazkirah subuh hujung minggu yang lalu...

Siapa sahabat yang paling hampir dengan Rasulullah ??

Pasti saje orang akan sebut Abu bakar, 'Ali, 'Umar, Bilal dan lain-lain
Semuanya lelaki..sahabat tu mesti semuanya lelaki ke?takde ke perempuan yang menjadi teman akrab ar-Rasul??Tak layak ke orang perempuan jadi 'teman akrab' insan istimewa??mesti tak adilkan pada perempuan, asyik lelaki jer..

Jangan pesimis sangat eh..Jom 'menyelam' dalam sirah jap
Saat soalan itu ditanya, satu nama yang inginku lontar keluar, sahabat yang paling akrab dengan ar-Rasul ialah KHADIJAH
Percaya tak??

Siapa orang yang pertama memberi kata perangsang sewaktu ar-Rasul 'down' taktala turunnya IQRA' ??
Siapa insan pertama yang menyelimuti Rasulullah??(jap,ada ke orang lain yang selimutkan Muhammad?)
Siapa yang bawa Rasulullah jumpa dengan Waraqah?
Siapa sebenarnya orang yang pertama yang membenarkan kata-kata ar-RasuL?? Abu bakar membenarkannya sewaktu isra' dan mi'rajkan?
Siapa orang pertama yang beriman dan membenarkan kata-kata ar-Rasul taktala seluruh tanah arab mengatakan dia pendusta??
Yang paling penting..siapakah insan yang tak bisa Rasulullah lupakan sehingga hujung hayatnya walaupun insan itu telah lama wafat??Sampai 'Aisyah pun cemburu yang amat...

JAWAPANNYA ---> KHADIJAH


Wednesday, March 19, 2008

< Bolehkah??? >

Boleh tak nak rasa camni?? perasaan ini kerapkali melanda diri kebelakangan ni..huhu..TOLONG!!

Rasa-rasa macam takleh je nak habiskan tesis sem ni..
peratusan penyiapannya sangat tidak memuaskan hati..
cuma ada lagi SEBULAN ++
tambahan lagi projek-projek lain
kalau nak proceed lagi 1 sem boleh tak?
TAPI...
nanti banyak benda lain yang akan terganggu..
dan kalau boleh TAK MAHU
apa nak buat ni??
[ jangan cakap saya kene pergi siapkan tesis dan tkleh update blog.. =p ]
Ini doa yang disisipkan dari seorang teman
Ya Allah seandainya kegagalanku nanti bisa menjadi fitnah pada Islam dan Dakwah
kau berjayakanLah aku Ya Robby..
Jika sekiranya kegagalan itu ketetapan yang terbaik yang kau tetapkan untukku
Aku akan redho dan berserah padaMu
Bantui saya..doakan saya..doakan yang terbaik..

--------------------------------------------------------------

Memberi secakir semangat disaat ku hanya punyai seteguk ketabahan..
Memberi kerana ia bukan milikku..memberi kerana Allah akan memberi lebih..
Memberi kerana kerana Allah akan menguji apa yang pernah kita ungkapkan..

MO0od -> Segenggam Tabah, KEMBALI dan Mimpi yang Indah..

Tuesday, March 18, 2008

< A Birthday >

2 hari lagi adalah hari lahir kekasihku, mungkin juga kekasih kalian, tapi aku tak bisa menafikan 'dia' telah menjadi kekasih sekian banyak manusia sejak 1429 tahun yang lalu..tak sabar menanti..semoga aku bisa memberikan 'hadiah' yang terbaik kepadanya pada hari itu..Bersiap sediaLah teman-teman untuk memberikan 'hadiah' yang terbaik padanya nanti..

TAPI ..

Layakkah aku menjadi kekasihnya kerana aku hanya insan biasa sedang dia insan tersangat mulia...huhu

Monday, March 17, 2008

< Indahnya bersamaMu >

'Pak cik' penganjur mungkin terperanjat kenapa kami kepinggin sangat bertolak seawal jam 4 pagi.. Semuanya kerana ini..Inilah yang paling berharga buat kami..
[Terima Kasih tuhan..untuk kemanisan ini]

Merasai manisnya bersamaNya tanpa sebarang halangan fizikal, walaupun hanya di 'kediaman' kereta di serdang, walau hanya beralaskan tikar.. Diriku merindui saat indah bersama Dia di dinihari dengan hanya beralaskan kanvas dan berbumbungkan langit, merindui tidur yang hanya beralaskan kanvas,berselimutkan langit, kesejukannya mendamaikan tak sama dengan kesejukkan menyengit kipas dan aircon, yang telah 5 tahun ku tinggalkan..rindu dengan sangat. Mohon diketemukan lagi tuhan..Rasa macam nak serang jadi fasi mukhayyam sekolah..

[Andai kita punya ukhuwwah seERAT ini]

[Andai kita punya ukhuwwah seKENTAL ini]

Andai kita punya ukhuwwah seerat itu, sekental itu..pasti cukup 1000 katibah untuk kembalikan khilafah..Salahkah in-team itu kita tunaikan dalam pertemuan 'keluarga' mingguan kita? ADAKAH IANYA SEBEGITU SUKAR??Teman-teman itulah yang akan 'menyapu' air mata kita yang mengalir, teman-teman itulah yang akan memahami kegundahan hati dan jiwa kita.

[Suku dari pemburu-pemburu syahid yang hadir]
Rindu pada pemburu syahid yang 'seorang itu', pasti bergegar muzakarah dan musyawarah kami seandainya dia bersamaku di saat itu..Semoga Allah mempermudahkan urusannya bersama keluarganya..

[Ukhuwwah luar biasa yang tak bisa dibayar dengan ringgit RM]
Satu yang Pak Lang tidak berjaya lakukan kepada kami, "ceritakan rahsia yang paling rahsia antara kamu" ..Huhu..Tiada rahsia yang bisa dirahsiakan andai kita sebantal, sedulang, sebumbung, sekasut bahkan SEJASAD..Aku pasti akan merindui kalian, sungguh !!


[Ada orang curi-curi ambil gambar kami]


Soalnya hati, semuanya tentang hati kerana hati adalah segalanya.YakinLah penjaga hati itu ada Allah..PeliharaLah Allah, Allah pasti memelihara mu..

Cikgu tua pasti gembira pabila cikgu-cikgu muda telah bertukar menjadi harimau, sudah mula pandai menGAUM walau hanya disubuh hari..Tapi, ilmu cikgu tua memerlukan lebih dari 10 orang cikgu muda..Manakah lagi cikgu-cikgu muda??? Sedang belajar mengaumkah? atau sudah hilang kegentaran dalam gaumannya?
Terkenang kalimah dari KAKAK TABAH yang jauh..
Nasib baik kawen tu sunnah, kalau tak pasti saja ramai dikalangan kita yang tak nak kawen..Mana tak, menambah amanah disaat amanah yang sedia ada tidak tergalas..nasib baik ia sunnah
taktala kalimah kami berpadu..fuuh bisa saja orang yang mendengarnya menolak untuk kawen..tapi kesimpulannya kami tutup dengan

Alhamdulillah kita punya Allah dan Rasul, kita punya sunnah,
bertuah sahaja kita ini hambaNya yang taat pada fitrah yang ditentukan..
Ini yang terlintas difikiranku taktala pak Lang berbicara tentang 'Nur Kasih'.. Lelaki yang baik adalah lelaki yang berlaku baik pada wanitanya..apakah kami bukan akhawat kalian duhai ikhwah??kelambatan kalian akan membantutkan perkembangan kami..kalau kami juga terbantut, bilakah saatnya ISLAM akan gemilang??? Jangan sampai kami menuntut dari kalian hak-hak 'masa depan' kami, hak-hak 'masa depan anak-anak' kami[kalau satu 'keluarga' 7 orang, kalau setiap dari kami ada paling kurang 3, pasti ramai kan? ] dari kalian di Yaum al-Mahsyar.. Selamat berusaha sehabis daya..Kalian memang berfitrahkan sebagai 'Pemburu'..Duhai akhawat, kita akan tetap menjadi 'Penjaga Sarang' selamanya, kita juga punya sumbangan KECIL[kecik je tau] pada perkembangan mereka.
Diriku..masih lagi fobia dengan mikrofon, menggeletar sahaja microfon itu saat kugunakannya, gara-gara 'nightmare' dan 'princess story' di PKN..huhu..Bicaraku tak seteratur dulu, mungkin sekali kurang latihan atau itu bukan lagi bidangku..

Wednesday, March 12, 2008

< JadiLah Hackers Selamanya >

Masa tengah dalam kelas security in computing beberapa hari yang lalu..alhamdulillah Dia bagi ilham ini..

Hackers/Penggodam biasanya orang yang baik..yang akan sentiasa menguji sebarang sistem untuk memastikan sistem tersebut sentiasa selamat dan sempurna..dan memberitahu kepada pemiliknya untuk dibaiki sistem itu..
[Bukankah Kita hackers yang menggodam sistem hati dan sistem akal bahkan sistem keimanan..supaya sistem-sistem itu hanya berpaksikan Dia yang Maha Agung, dulu, kini dan selama-lamanya dan sistem-sistem ini perlu dibaiki dalam keadaan SEDAR..bukan hanya PENDEDAHAN tanpa PENDIDIKAN ]

Seorang penggodam perlu mempunyai:

1. Motif [supaya tiada fitnah yang melata dibumi ini selain kalimah Thoiyibah yang sangat mulia itu, supaya manusia hanya mengimani dengan sangat yakin bahawa Dialah tuhan Yang Maha Segalanya..supaya kita bisa menjadi khalifahnya yang sangat tabah..]

2. Metod [gunaLah apa cara sekalipun..janji paksi itu hanya Dia..bukankah Allah kuniakan Aqal untuk berijtihad?? tapi INGAT, matlamat tak akan pernah menghalalkan cara..]

3. Peluang [selagimana Dia masih memberi nikmat sebuah kehidupan dan setiap ketika pabila bertemu dengan makhLuk sang Khaliq]

JadiLah 'Penggodam' yang menjadi usahawan yang tidak akan pernah rugi..

Sunday, March 9, 2008

< A Dating.. >

Khamis yang lalu sempat dating dengan kawan-kawan matrix..Dibah, Kak Jah, Kak Mimi dan Zai(alhamdulillah, she's ok..boleh la jalan slow..slow). Macam biasa, kalau jumpa mesti update news kawan-kawan satu malaysia (macam ramai jer..).Tapi ada satu cerita yang sangat tak best, kisah tentang 'along', khabarnya berkawan dengan nurse..kawan lama katanya..dapat berita dari atok di Bangi, dia memberi keluhan ketidakpuas hatiannya. Semua orang tahu 'along' sangat baik..TAPI diriku sangat tidak percaya kata-kata ini keluar darinya..

Muslimat ni baik luar dan dalam
macam tak layak dan tak sesuai jer

nazihah -> Kalau nak ajak benda mungkar memang ah tak layak dan tak sesuai..bukan ke indahnya berpacaran selepas menikah (ni kene rujuk orang pro ^_-)

Waktu dengar tu rasa macam membara jer jiwa..nasib baik takde depan mata, kalau tak mesti kene ketuk guna tukul gandin, kalau dia se'aliran' denganku pasti teruk kukerjakan, boleh kene silat walaupun tak reti silat *sangat geram*, silap hari boleh masuk wad. Baik pun jadi satu kesalahan ke??Dia ni kene bagi baca dan hayati hadis yang satu itu..Kenapa pentingnya pilih yang BERAGAMA !!

Semoga Allah kurniakan yang terbaik dan terlayak untuk dia..

Saturday, March 8, 2008

< Hasil dari JB >


[Buku-buku ni buku milik keluarga, bukan milikku..]
<>

Mula membaca buku ni selepas mama cadangkan untuk baca..sangat membantu..

Abu Saif pernah cadangkan buku-buku ini untuk mereka yang akan menikah..tapi saya mencadangkan buku-buku ini dibaca oleh mereka yang tinggal diBUMI..siapa yang tinggal diMARS or VENUS mungkin tak perlu baca..kan diBUMI dihuni oleh lelaki dan perempuan..dalam kelas ada lelaki dan perempuan, dalam 'kelab' ada lelaki dan perempuan..sangat bagus kalau kita bisa berbahasa lebih dari satu bahasa..Bahasa Melayu, Bahasa Arab, Bahasa Inggeris, women language, man language..hehe.

Kenapa 'mereka' yang ulas buku-buku ni, bukan kita?Bukankah Islam itu ad-deen yang syumul? Yang memenuhi segenap persoalan? Semua persoalan dalam buku-buku ni telah Islam jawab 1429 tahun yang lalu..tapi mereka lebih details kot..TAPI kalau kita dapat ulas balik apa yang 'mereka' kata dan adun bersama dengan apa yang ISLAM kata mesti lagi POWER(siapa kita tu ye??ada yang terasa tak??)..tApi ISLAM ajar untuk bertanya pada yang lebih 'alim..bukankah imam syafi'ie juga sangat menghormati seorang Yahudi kerana mengajarnya bagaimana anjing kencing (betulkan kalau salah yer..).Bagaimana kita menghormati cikgu-cikgu kita, asatizah kita(rindunya..), bahkan sesiapa sahaja yang memberikan kita sebarang ilmu..

A Hikmah from the yellow book:
A man is a lunch-chaser and problem solver - this had to be his priority for survival.
A woman is a nest-defender - her roles was to ensure survival for next generation..

Bagaimana tarbiyah dan da'wah memanfaatkannya?? *still wondering*
memastikan kewujudan pelapis yang menjadi penerus,kerja sisters je ke??




< Maniskah iman ?? >

Syarat manisnya iman:
1. Mencintai Allah dan Rasulnya lebih dari segalanya..
2.Membenci kemungkaran seperti dia sangat tidak suka menjadi penghuni neraka seperti dia benci untuk kembali kepada kejahilan..

Kerapkali diperkatakan oleh orang-orang yang hangat bercinta "Tak kenal maka tak cinta"
Begitu juga dengan ketuhanan Allah[rindu dengan buku pertalian hidup hidup dengan ketuhanan Allah..kene tinggal kejap kat bangi] dan kerasulan Muhammad..Orang kata, kalau merindui orang yang kita cintai, hati kita akan bergetar, sejauhmana hati kita bergetar taktala merindui Dia dan utusanNya yang satu itu??Ar-Rasul pernah berkata pada Bilal, "DamaikanLah hati kami dengan solat Ya Bilal"..Damaikah kita dengan solat kita??huhu..

Camne kita nak mencintai Dia lebih dari yang lain seandainya kita tidak mengenali Dia selayaknya?
Mengenali Dia sebagai penentu hidup kita, yang PASTI akan menentukan yang TERBAIK untuk kita..Dia yang sangat hampir dengan kita, lebih hampir dari urat leher(tak ingat dalam ayat mana..).Yang paling dan yang sangat memahami dan sangat mendengar..Pemilik segala kekuatan dan yang paling Penyayang..Pemilik segala bantuan dan pertolongan (layakkah kita menerima pertologanNya??)..

Kitakah hamba-hambanya yang sombong??

Dia sangat hampir dengan kita, tapi kita suka berjauhan denganNya.Dia sangat mendengar dan memahami, tapi kita yang jarang mengadu denganNya.DiaLah pemilik jiwa-jiwa kita, tapi kita sukar sekali menyerahkan segalanya padaNya..Maafi kami Ya Allah..Sesungguhnya kami milikmu, kami serahkan segalanya pada Mu..Kau berhak memperlakukan kami seperti kehendakMu kerana kami yakin Kau akan hanya memberikan yang terbaik dan terlayak buat kami..

Muhammad, rasul pilihan itu..Sudahkah kita mencintai dia?? Pernahkah kita menangis taktala membaca ketabahan dan kesabarannya mengharungi jalan ini?Sejauhmana kita menghayati dan mengamalkan sunnahnya?Sedalam mana hati kita bisa tersentuh dengan kalimahnya yang terakhir dipenghujung nyawanya..UMMATI..UMMATI. Dia mengingati kita sehingga ke penghujung nyawa , KITA?? usahkah nak ingat, buku sirah pun tak habis-habis lagi baca (dabush..adui..). Banyak yang dia dilalui agar ad-deen ini sampai pada kita, apa yang kita lakukan sebagai penghargaan??

Titipan dan muhasabah buat hati yang hidup, segeralah berubat wahai hati yang sakit.Jangan biarkan walau sesaat hati mu mati..Hati adalah segalanya..

Diriku yang harus salah dan tak wajib betul ini suka sekali kalau ada yang tambah or baiki apa yang dirasai ini..

< Nilai Ikhlas >

Begitu mudah sekali kita menghafal hadis niat kan? ala...hadis 1 tu..tapi sejauh mana kita menghayatinya dengan hati..

Allah akan membayar setiap amalan kita dengan apa yang kita niatkan
makin besar kita niatkan sesuatu
makin besar tantangannya
makin tinggi mujahadahnya
Allah tidak akan memberinya dengan harga yang MURAH


Wednesday, March 5, 2008

< Next book to cart .. >

[+ buku tentang Fathimah dan Aisyah yang bijak, tak jumpa gambarnya]

Dia mengizinkan diri ini menjumpai buku ini di ketika kesengajaanku mengelintar di google..
Komen mereka yang telah membaca buku ini telah menyemarakkan semangatku meredah fajar ilmu lagi..Bilakah saatnya?? Bulan 5 kah[dengan teman 'sejasadku']?? Bulan 8/9 kah[dengan Mr Dr sebab dia balik]. Tapi kalau ada yang teman-teman yang sudi nak melayangkan sebagai hadiah ok gak..hari tu macam ada orang yang nak bagi hadiah buku ni..hehe seronok..seronok

Mari Berseronok dan bergembira ' larut ' bersama sirah..

< The Chosen One !! >

" Dan berjihadlah kamu di jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama.... " [ Al-Hajj(22):78]

Kini diriku mempunyai 2 supervisor untuk tesis, 2 RA sebagai co-supervisor, 2 group tesis untuk berbincang bersama dan akan menyebabkan aku punyai doube dateline dari orang lain..Mungkin tak semua orang bisa tahan pada sesuatu yang 'double'..Tapi pasti ada hikmahnya, supaya dapat memberikan tekanan yang cukup kuat buat diriku supaya extra dan 'double' rajin dan supaya langkahan tesisku lebih teratur..Bukankah du'at itu perlu sentiasa optimis?? Terima kasih Allah..

Yok kita koreksi apa yang telah Dia beri pada kita, agar kita menjadi hambanya yang sangat bersyukur..(Sukarkah menjadi hambanya yang bersyukur??)

Kisah cikgu baik akan tamat kerana kelasnya telah tamat..aku pasti merindui celotehnya..
Semoga Allah tidak menamatkan pahalanya kerana telah menyentuh hati-hati kami..
Mencari ruang yang berharga di celah-celah kesibukan untuk men'tersurat'kan isi hati agar merasa puas yang sangat..puas memberi apa yang kita punyai..

Saturday, March 1, 2008

< cikgu baik berkata lagi.. >

Aku gemar ke kelas cikgu baik pasti ada mutiara yang akan dia hamburkan untuk kami..akan ada mutiara yang tersemat di hati..Dia tidak lokek..Kami jarang tertidur atau bosan di kelasnya, pasti akan ada cerita yang dia kongsikan..Seronok ke kelasnya, orang yang sengaja tuang pasti akan rasa kerugian yang sangat..seronok ke kelasnya, walaupun dia hanya mengajar 1 slaid aje..
Semoga Allah ganjarinya pahala yang berganda-ganda dan syurga yang indah kerana menyentuh hati-hati kami...[seringkah kalian doakan guru or asatizah kalian?] Adui...schoolsick pulak..nak pergi sekolah...rindu..RINDU banget sih.

Ada orang tanya dalam satu program agama
-> kalau pakai jam batal tak solat ???

Pertanyaan itu membuatkan aku tersengih, sampai kene sound dgn cikgu baik tentang sengihan itu sebab duduk depan.[mestilah dia nampak..] Sesungguhnya sengihan itu bukan kerana aku memperlekehkan persoalan itu, tetapi sesungguhnya sengihan itu untuk diriku..banyak lagi 'kerja' yang perlu dibuat..dengan kejahilan yang nyata itu, adakah layak kita punya kerehatan yang melampau??layakkah untuk miliki tidur yang panjang??

Wahai du'at yang tabah
kerja kita masih belambak
masyarakat kita berada dalam kejahilan yang nyata
jangan tambahkan lagi kejahilan itu dengan dosa-dosa kita
siapa yang akan merubah mereka
kalau bukan kita siapa?
kalau bukan sekarang, bila?

Tiada kerehatan untuk orang yang punya maruah agama
Orang yang sibuk adalah orang punya aganda besar dalam hidup...
[ayat-ayat dari 'iddad duat yang 1st]