Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Saturday, March 8, 2008

< Maniskah iman ?? >

Syarat manisnya iman:
1. Mencintai Allah dan Rasulnya lebih dari segalanya..
2.Membenci kemungkaran seperti dia sangat tidak suka menjadi penghuni neraka seperti dia benci untuk kembali kepada kejahilan..

Kerapkali diperkatakan oleh orang-orang yang hangat bercinta "Tak kenal maka tak cinta"
Begitu juga dengan ketuhanan Allah[rindu dengan buku pertalian hidup hidup dengan ketuhanan Allah..kene tinggal kejap kat bangi] dan kerasulan Muhammad..Orang kata, kalau merindui orang yang kita cintai, hati kita akan bergetar, sejauhmana hati kita bergetar taktala merindui Dia dan utusanNya yang satu itu??Ar-Rasul pernah berkata pada Bilal, "DamaikanLah hati kami dengan solat Ya Bilal"..Damaikah kita dengan solat kita??huhu..

Camne kita nak mencintai Dia lebih dari yang lain seandainya kita tidak mengenali Dia selayaknya?
Mengenali Dia sebagai penentu hidup kita, yang PASTI akan menentukan yang TERBAIK untuk kita..Dia yang sangat hampir dengan kita, lebih hampir dari urat leher(tak ingat dalam ayat mana..).Yang paling dan yang sangat memahami dan sangat mendengar..Pemilik segala kekuatan dan yang paling Penyayang..Pemilik segala bantuan dan pertolongan (layakkah kita menerima pertologanNya??)..

Kitakah hamba-hambanya yang sombong??

Dia sangat hampir dengan kita, tapi kita suka berjauhan denganNya.Dia sangat mendengar dan memahami, tapi kita yang jarang mengadu denganNya.DiaLah pemilik jiwa-jiwa kita, tapi kita sukar sekali menyerahkan segalanya padaNya..Maafi kami Ya Allah..Sesungguhnya kami milikmu, kami serahkan segalanya pada Mu..Kau berhak memperlakukan kami seperti kehendakMu kerana kami yakin Kau akan hanya memberikan yang terbaik dan terlayak buat kami..

Muhammad, rasul pilihan itu..Sudahkah kita mencintai dia?? Pernahkah kita menangis taktala membaca ketabahan dan kesabarannya mengharungi jalan ini?Sejauhmana kita menghayati dan mengamalkan sunnahnya?Sedalam mana hati kita bisa tersentuh dengan kalimahnya yang terakhir dipenghujung nyawanya..UMMATI..UMMATI. Dia mengingati kita sehingga ke penghujung nyawa , KITA?? usahkah nak ingat, buku sirah pun tak habis-habis lagi baca (dabush..adui..). Banyak yang dia dilalui agar ad-deen ini sampai pada kita, apa yang kita lakukan sebagai penghargaan??

Titipan dan muhasabah buat hati yang hidup, segeralah berubat wahai hati yang sakit.Jangan biarkan walau sesaat hati mu mati..Hati adalah segalanya..

Diriku yang harus salah dan tak wajib betul ini suka sekali kalau ada yang tambah or baiki apa yang dirasai ini..

No comments: