Daisypath Wedding Ticker

Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Saturday, March 8, 2008

< Hasil dari JB >


[Buku-buku ni buku milik keluarga, bukan milikku..]
<>

Mula membaca buku ni selepas mama cadangkan untuk baca..sangat membantu..

Abu Saif pernah cadangkan buku-buku ini untuk mereka yang akan menikah..tapi saya mencadangkan buku-buku ini dibaca oleh mereka yang tinggal diBUMI..siapa yang tinggal diMARS or VENUS mungkin tak perlu baca..kan diBUMI dihuni oleh lelaki dan perempuan..dalam kelas ada lelaki dan perempuan, dalam 'kelab' ada lelaki dan perempuan..sangat bagus kalau kita bisa berbahasa lebih dari satu bahasa..Bahasa Melayu, Bahasa Arab, Bahasa Inggeris, women language, man language..hehe.

Kenapa 'mereka' yang ulas buku-buku ni, bukan kita?Bukankah Islam itu ad-deen yang syumul? Yang memenuhi segenap persoalan? Semua persoalan dalam buku-buku ni telah Islam jawab 1429 tahun yang lalu..tapi mereka lebih details kot..TAPI kalau kita dapat ulas balik apa yang 'mereka' kata dan adun bersama dengan apa yang ISLAM kata mesti lagi POWER(siapa kita tu ye??ada yang terasa tak??)..tApi ISLAM ajar untuk bertanya pada yang lebih 'alim..bukankah imam syafi'ie juga sangat menghormati seorang Yahudi kerana mengajarnya bagaimana anjing kencing (betulkan kalau salah yer..).Bagaimana kita menghormati cikgu-cikgu kita, asatizah kita(rindunya..), bahkan sesiapa sahaja yang memberikan kita sebarang ilmu..

A Hikmah from the yellow book:
A man is a lunch-chaser and problem solver - this had to be his priority for survival.
A woman is a nest-defender - her roles was to ensure survival for next generation..

Bagaimana tarbiyah dan da'wah memanfaatkannya?? *still wondering*
memastikan kewujudan pelapis yang menjadi penerus,kerja sisters je ke??




1 comment:

Dini Syarif said...

Assalamualaikum wbt...

Macam ku kenal je salah satu buku tu...

Hmm...