Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Friday, June 1, 2007

< Latihan Industri >

Alhamdulillah,setelah menanti dan berusaha selama 3 bulan dan saat yang sukar untuk membuat keputusan walaupun hanya diberi 2 pilihan,akhirnya dapat keputusan LI..

Pilihan hanya 2:

-Di Johor.Tak perlu mengeluarkan kos kehidupan,sewa rumah,pengangkutan sebab boleh fully PAMA.'Bekerja'? dimana-mana pun boleh menjadi medan kerja seorang da'ie.Tapi jika berada di Johor,aku akan menyebabkan kelompongan medan di Bangi..Balik hujung minggu macam Bai? TIDAK,tak mungkin,sebab aku mungkin tidak setabah Bai untuk travel setiap hujung minggu dan berjuang dengan kepenatan travel..Yang pasti aku akan berada dalam kerisauan yang amat jika aku berada di Johor..

-Di Bangi.Bukan ongkos kehidupan yang aku pertimbangkan,tapi amanah yang aku galas [Yang menggalas amanah bukan bebanan -ciplak Hussaini punya ayat.Takde copyrightkan?].

Teringat kata-kata seorang kakak:
"Nazihah dok la sini,buat praktikal kat sini"
"InsyaAllah jika itu yang Allah tetapkan untuk orang.Tengoklah nanti.Bukannya orang tak minta, ada..Tapi tengoklah camne.."
"Nanti nak 'kerja' camne?"
"Bukan ke setiap inci bumi Allah ni adalah Medan"
"Tapi kat sini lebih memerlukan nazihah sebagai pekerja"
..speachless..

Puas aku bertanya pada orang yang tidak ada ikatan dengan JOHOR dan BANGI,mereka kata BERSERAH dan BERTAWAKAL.Yup,itulah yang aku lakukan.

Akhirnya,taktala mengambil surat tawaran semalam,aku melihat letterheadnya..Alhamdulillah. Perasaanku taktala itu..EMOTIONLESS sebab memang dah bertawakal dan menyerah.Sesungguhnya aku percaya dengan tekad Allah akan menentukan yang terbaik untukku, aku hanya perlu menuruti ketetapan itu.Takdir yang telah ditetapkan ingin mengkhabarkan padaku sesungguhnya keringatku lebih dibutuhkan di Bangi.Yang Maha Mengetahui yang terbaik untukku dan Maha Bijaksana seolah-olah ingin mengkhabarkan sesungguhnya keringatku selayaknya ditumpahkan disini kerana sesungguhnya di Johor telah ada pejuang yang lebih layak dan setia.



No comments: