Daisypath Wedding Ticker

Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Saturday, December 15, 2007

< A Statement >

'Ok. Jangan macam itu. Tak boleh berhujah dengan emosikan? Pada abang, mungkin benar ramai ikhwah mempunyai kelemahan, tapi akhwat sendiri apa kurangnyakan? Ada juga akhawat yang belum lagi memenuhi ciri-ciri seorang isteri seperti pandai memasak, menjaga anak dan mengemas rumah. Maka kena sama-sama perbaiki kelemahan itu bukan'

[Perenggan yang di'copy' dari sebuah cerpen yang masuk dalam kantong emailku]

Teringat kata-kata dari Ustazah Khadijah waktu form 5: "Mengemas dan memasak ni bukan kerja perempuan semata-mata tapi itu kerja manusia "

Waktu matrix dulu, penah sorang budak laki ni kuarkan statement to his friend:
" Korang pun kene belajar masak jugak, takkan time wife korang dlm pantang korang nak makan maggie jer every day ".And that boy tu pandai buat kuih pelita..

What did i say to myself : " hell0oo..Rasulullah pun perah susu kambing dirinya sendiri, dia pun jahit pakaiaan dia sendiri, and dialah orang yang paling sibuk dengan dakwah dan tarbiyah time tu, plus, dia seorang pemerintah negara Islam.Daaa.Sunnah tu menunjukkan walaupun perempuan memegang peratus besar tentang urusan kerumah-tanggaan, lelaki pun ader peratus jugak, tiada pengecualiaan."

Kalau kita sedar sistem sedia ada yang menyebabkan sister sibuk sampai terabai masak dan kemas tu[rasa jaga anak tu dalam modul keluarga], kenelah ade sistem backup untuk cover bende-bende tu balik.Jika anda seorang ibu, samaada dari ikatan darah ataupun ikatan aqidah, you are responsible on it.Tapi untuk menyebabkan seseorang beramal, mereka perlu diberi yaqozah + fikrah + basirah baru boleh beramal, walaupun untuk ilmu basic kehidupan.

p/s: Sape yang nak cerpen tu let me know eh..

2 comments:

nanami ichijo said...

nak cerpen tu..

[ Nazihah ] said...

ala yang ader dalam net alumni tu...from zaisd tu