Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Monday, December 1, 2008

< Mengapa Saya Lebih Sedikit Feminisma >

Rasa seperti tidak kepuasan hati dari tadi ingin di layan sebentar..Hari ini mood kewanitaan saya terlebih sedikit dari hari-hari biasa..

Beberapa hari lalu kantung mel saya terisi dengan ini [sory maya..saya terjumpa isi emel tu di blog awak, bukan kata awak tau -_-] Saya tidak puas hati dengan statement ini ..

1.Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Fikri semampu mungkin - Nah..dia hanya menceritakan bagaimana bahagianya lelaki setelah menikah. Ada yang sudi urusi. Jika dibaca pada nada saya dan teman-teman, pasti akan keluar keluhan ini 'mengurusi diri sendiri pun tidak terurus, apatah lagi ada tambahan. Dengan rumah, dengan ADIK-ADIK..ahh'. Anda berlaku ZALIM kerana keluhan ini terkeluar. Saya bukan menafikan hak dan tanggungjawab, tapi AYAH juga selalu membantu IBU, MENGAPA IA TIDAK DICORET?? Lelaki seperti ayah belum PUPUS!! Saya?? Saya hanya mampu memberi apa yang saya ada, tapi apa yang saya ada tak mampu untuk counter back semua itu..Teringat pakatan saya dengan KAKAK, pakatan untuk adakan program ADAPTASI.. ADAPTASI SEBUAH MIMPI NGERI..^_-

2.Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Fikri terasa dakwahnya semakin laju - Nah, statement ini juga tidak berapa nak sesuai.. Jika baca tone
saya dan teman-teman, akan keluar tone ini 'Dia je ke yang laju, isteri dia??'. Kami masih mahu bawa adik-adik!! kami juga mahu lebih laju dan maju!! Saya tahu KAKAK-KAKAK saya ada yang lebih maju, tapi ia perlu dicoret, jangan biar su'nu Dzon terus membara supaya sunnah ini terus terpelihara. Supaya masa depan INSAN LAJU tidak MUNDUR.

Saya dah minta LELAKI untuk membeLa diri, sebab yang tulis artikel ini juga lelaki dan yang menghantar emel ini juga lelaki. Saya sekadar ingin tahu kenapa artikel ini disebarkan dengan jayanya?? Tapi saya terpaksa rasionalkan sendiri kehendak membara dan ketidak puasan hati saya ketika diskusi saya terbantut.. Ah! yang menghantar dan mengarang itu pun lelaki,pastiLah mereka mengarang dengan jiwa lelaki.. Cumanya, setiap coretan akan membentuk persepsi, anda memberi bayangan kepada LELAKI hidupnya nanti begini..sedang isterinya juga perlu memenuhi tuntutan UMMAH yang BERDARAH PARAH !! dan bayangan saya dan teman sejagat juga akan terbantut pabiLa sunnah ini dicalar dengan persepsi itu.. TAMATKANLAH SEGALANYA..CUKUP!!

Teringat kata-kata seorang teman 'Awak ni berjiwa kewanitaan, mungkin boleh jadi menteri wanita dan keluarga masa depan..' Haha seperti tidak layak kerana jiwa saya saja penuh kewanitaan tapi periLaku saya mungkin tidak terlalu kewanitaan [baca: TIDAK LANGSUNG!]

Saya -> Saya buka komen ni untuk diskusi..Telah adakah KAKAK-KAKAK yang bisa counter back pesepsi ni??

2 comments:

maryam muhammad said...

ngee, betul2.. ada bab2 yg dia tak sentuh, kalo akak rajen karanglah versi lengkap. tapi penulis tu mmg kata dlm blog dia, dia akan membetulkan atau membahaskan balik cerita tu.

kenapa salin tampal? hmm, kalo nak tunggu versi lengkap habislah..

[ Nazihah ] said...

To MAYA

Saya karang versi lengkap??huhu..boleh tp belum sesuai dan belum masanya lagi.Tapi saya suka kisah yang tercoret dalam DI JALAN DAKWAH AKU MENIKAH..macam stabil,ikhwah dan akhawat dipukul rata walau tak sama..

saya -> setakat ni saya tak jumpa lagi sape2 yang sudi kongsi apa yg Pcik Yudi cerita waktu seminarnya di UIA dulu..T_T