Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Monday, July 7, 2008

< ZikruL Maut >

[ Menemui kaunter ini buat yang ke-2 kali ]


[ Buat kali ke-2 sebagai pengunjung ]

Saat kali ke-2 kembali menyinggah ke sini, apakah ertinya semua ini?? Mengapakah hingga kali yang kedua?? Apakah maksudnya semua ini?? Apakah yang ingin tuhan sisipkan buat diriku??

Mungkin saja singgahan yang pertama itu tidak memberi kesan kuat buat diriku, lantas tuhan bagi kiriman kedua yang sangat menggetarkan supaya hati yang sombong berlagak ini kembali sedar, sesungguhnya saat kematian itu bukan yang dirancang, bahkan ia boleh datang sesuka hatinya dengan arahan dan keizinan dari tuhannya..


[ andai saat ini akuLah pesakitnya ]

Andainya saat ini, akuLah pesakitnya, kuatkah aku menghadapi jarum yang panjang??
Sedangkan melihat jarum yang panjang itu pun jasadku sudah menggeletar, apatah menghadapinya.. Mampukah aku untuk merasai kesakitan tangan yang berulit wayar yang berselirat?? Melihatnya pun sudah membuatkan aku terliur ketakutan dan kekeluan. Mampukah aku menghadapi semua itu???

[ Andai nanti nama itu adaLah aku ]

Andai nama tertulis itu nanti namaku?? Mungkin saja waktu itu aku tak bisa melakukan apa-apa selain mendengar kerana disahkan koma [ Na'uzubillah ] Alhamdulillah Allah memberi amaran dulu dengan menahan seketika.. Andai dia terus menjemput TANPA SEBARANG AMARAN..BERSEDIAKAH KITA??

Andai saat kematian itu sesaat lagi, cukupkah amalan ini untuk dihadapkan kemuka pengadiLan untuk menjadi hambaNya yang BERUNTUNG.. andai saat kematian sesaat lagi menjelang, telah siapkah penerus-penerus kita untuk ditinggalkan, akan terganggukah.. akan terberhentikah kerja-kerja yang selama ini kita usahakan.. andai saat kematian hanya berbaki sesaat, telah tertunaikah segala hak dan pengharapan, atau masih ada yang berbaki

Andai ini saat hidupku yang terakhir..
Hutangku masih berbaki ringgit dua..
Ku berharap moga Allah terus memberi hidayah kepada insan-insan yang teramat saya sayang
Ku pinta Moga Allah terus memberi kekuatan buat asatizahku membina kader serba bisa
Ku mohon Moga Allah terus memberi ketegaran dan ketabahan luar biasa buat teman-temanku untuk terus berjuang
dan
Ku berharap....[ BiarLah pengharapan ini menjadi rahsia antara aku dan tuhanku ]
Andai ini saat hidupku yang terakhir, maafi aku atas segala-galanya..

Ya..sesungguhnya kita tetap seorang hamba yang tidak bisa tahu bahkan tak juga bisa menganggar bagaimana saatnya kematian itu nanti?? Bilakah saatnya?? Adakah di pinggir jalanan, ataukah didalam kediaman?? Muliakah atau terhina?? Namun yang ada disisi kita seuntai doa agar tamatnya usia ini nanti dengan kemuliaan, dengan keimanan yang sangat jitu bahkan izinkanLah Ya Allah tamatnya usia kami sebagai Syuhada' dijalanMu..

-----------------------------------------------------------

Saat kematian adaLah motivasi terulung buat duat..kematian bisa saja membuatkan kita menjelajah hingga ke lubuk hati yang terdalam, menghalusi setiap langkah-langkah lalu, menginsafi sekecil-kecil mazmumah dan mungkar yang terlakar dalam catatan 'atid

Detik kematian juga bisa saja menjadikan duat berjuang sehabis daya, melangkah gagah sehabis kemampuan, berjuang tegar hingga ketitisan keringat, titisan air mata juga titisan darah yang terakhir kerana dia mahu amal yang disaksikankan buat tuhannya adalah amal yang tersangat baik..

mo00ood -> Mirwana, Andaiku pergi

------------------------------------------------------------------------

Sungguhpun begitu adik-adik gemar ziarah ke wad. SEBAB...

[ Adik-adik yang gemar ke hospitaL ]

[ Kenapa ?? ]

[ Kenapa mereka terlalu khusyuk ]

[ Kerana ini, kerana TV ^_- ]

2 comments:

nad said...

oh kak nazihah..sungguh bila otak hanya penat memikirkan dunia,tiada masa untuk memikirkan akhirat..

+kasihannya diriku ini+

akak boleh ana tanya sesuatu..

pernah tak satu ketika tahajud, tiba-tiba akak rasa takut,seram sejuk semacam..rasa waktu tu malaikat dekat dengan kita..nak ambil nyawa kita..

dan lagi dengan perasaan itu, semangat nak bermunajat dengan Allah terus malap dan memilih untuk tidur disebabkan perasaan dan gangguan2 itu..

apa itu hanya sekadar mainan syaitan atau satu tanda daripada Allah??

~malas nak on9..server komp ku sangat lembab..nanti hang..kalau explanation akak panjang can u email me??jazakillah duluan~

[ Nazihah ] said...

Nad: Maaf baru berkesempatan menambah disini..atas kepenuhan masa..

pada pandagan akak setiap orang punya perasaan sendiri yang Allah titipkan di sepertiga malam tuh..Tapi setiap perasaan
sewajarnya membuat kita terus menginsafi dosa dan berharap sepenuh pengharapan bahawa sesunguhnya kita ini hanya milik Dia dan dia tempat pergantungan yang paling kuat dan Dia berhak buat apa sahaja pada kita