Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Friday, August 3, 2007

< Aku seorang Ibu >

Apabila terfikir balik kata-kata "akak dah kawin ke?", rasa macam orang tu tak betul jugak.Sungguhpun masih belum berkahwin,tapi telah punyai 7 orang anak[sama macam kuantiti anak ibu lebih kurang 5 tahun dulu].

Aku perlu/kene bertindak/berAkhlak seperti seorang ibu.Macam apa yang ibu buat..tu yang nampak macam MATANG lebih sikit[lebih sikit je,tak banyak].Yelah kan,orang lain menguruskan keperluan dan kehendak diri sendiri,tapi aku[ala..korang pun jugak] perlu menguruskan keperluan dan kehendak 7 orang anak dan diri sendiri.Ada duit tak, makan ok tak,sihat tak,study camne, sibuk-sibuk sangat-study ok ke, nape tak datang usrah lepas,nape tak pergi program,ada masalah pape ke,menjadi PENDENGAR YANG SETIA DAN SUPPORTIVE & BEST[ni yang paling suka], balik meeting jangan lambat-lambat sangat. Tapi instinct seorang ibu tu yang paling best, dia tengak je muka anak dia atau ragam anak dia, dia dah tahu 'Ada masalah anak aku ni'..

Kegiatan seorang ibu, mama dan ummi yang pernah aku rasa, bila merajuk mesti dipujuk..bila malam-malam,mesti ada storybook session[sempat buat masa katibah lepas..hehe].Pastu, paling best pergi shopping sesama tak kisah la kat mana,kat pasar ke,Jusco ke, janji tempat beli barang.Dia sanggup dengar kita bercerita,walaupun berjam-jam,walaupun takde pape hasil..

Anak-anak aku, 5 orang 19 tahun, sorang 20 tahun, sorang 22 tahun[tua setahun dari aku.??]. Semuanya perempuan dan masih single[ni memang betul pemikiran seorang ibu..haha].

Ya Allah kau bantulah aku
kau berikanlah aku kekuatan
berikanlah aku ketabahan
kurniakanlah aku kesabaran
untuk mengasuh dan mendidik mereka
menjadi hambaMu yang solehah
menjadi mujahidah yang setia berjuang di JalanMu
menjadi syuhada' yang tidak gentar mengeluarkan peluh bahkan darah
kau campakkanlah kasih sayang antara aku dan mereka
dan antara sesama mereka
kau ikatlah hati-hati kami untuk berjuang dijalanmu
agar disuatu hari nanti mereka bisa menjadi lebih baik dari diriku
agar suatu hari nanti pahalaku bisa mengalir dari mereka
agar suatu hari nanti doa anak yang solehah tak pernah putus dari mereka
Ya Allah kau perkenankanlah doa dan permintaanku ini


Tau tak sape mereka tu??

2 comments:

hamka said...

thanks for this sharing nazihah... kita memang seorang ibu rupanya... akak rasa syahdu pula sebab memikirkan samada kita dah laksanakan tanggungjawab as ibu tu...

[ Nazihah ] said...

ibu...
engkaulah ratu hatiku..
[baca dengan tune syahdu]