Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Thursday, September 27, 2007

< Layakkah aku merasai apa yang aku rasa >


Semalam yang menyedihkan dan yang sangat mengecewakan..kecewa dengan sangat..kecewa dan sedih dengan amat..

Aku perlu coretkan apa yang terjadi padaku semalam..agar tiada yang terpendam dan dendam..agar tiada lagi mutiara yang menitis,cukup sampai ini..agar aku MEMAAFKAN..kerana sesungguhnya dia TEMAN SEPERJUANGANKU..IzinkanLah aku Ya ALLAH..[wireless asyik mati-mati je dari semalam].MaafkanLah wahai diri,sungguhpun ia perit,kasih sayang Allah itu manis.Cukup sampai sini wahai diri, untuk menjadi seorang yang PEMENDAM DAN PENDENDAM..cukup!

Petang semalam, disaat aku bersiap untuk iftar di UNITEN, menanti kenderaan tiba di rumah..Taktala aku bertanyakan punca kecelaruan emosi seorang KAKAK, Alhamdulillah aku tahu puncanya..Apakah perasaan yang layak,jika setiap pandangan anda di tolak mentah-mentah tanpa apa-apa alasan munasabah yang boleh diterima akal yang ditarbiyah?Apakah yang anda BERHAK rasa,jika anda kerapkali diarah seperti ROBOT tanpa faham dgn baik kenapa dan mengapa?

Disaat berdiskusi tentang itu,aku terima satu panggilan.[izinkan aku menjadi ORANG AWAM seketika]

A: Assalamu'alaykum, nazihah dekat depan ana ni ada B
Me:Hemm[so what..i don't care where he is]
A:Kenapa B tak tahu antunna ada daurah 6 hari bulan nanti?
Me:MTHM.Sebenarnya tajuk tu ana baru je bincang dengan masulah beberapa hari lepas......
[Mulut Terkedu,Hati Membara.He'ELeh,bukan dia ke yang usulkan daurah tu,Macam sengal je.Bukan ke tarikh tu dah ni book sejak daurah pertama lagi?Selama ni tak kisah pun buat tajuk apa,pasal lak kali ni aku pulak yang kene]
A: ...[cuma memotong ayat-ayat aku..]
Me: Boleh tak bagi ana habis cakap dulu?
A: Ok..ok.Sila..sila..[Yes!!]
Me: Masulah ana takde on dat day..so,dia minta ana untuk tolong komfem dengan anta..

Layakkah aku mencoret setiap kata-kata?wajarkah?cepat melatahkah aku?Boleh tak aku nak mogok untuk pengasingan yang sepenuhya?Organisasi dan Tarbiyah..Buat apa kerja bersama kalau selalu makan hati..Selama ni pun kitaorang yang buat,kali ni nak rasa goyang kaki pulak..Boleh ke?Asyik pikir untuk derang je..BOSAN !!

Adakah aku berharap insan-insan itu membaca?tidak..sesekali tidak.Tapi kalau derang baca pun tak kisah, sebab aku tak pasti berhak ke tak,aku rasa apa yang aku rasa sekarang..Lagipun mereka insan-insan yang sibuk,insan-insan yang BERKERJA.Aku?insan yang sentiasa BERGOYANG KAKI,BAHAGIA BERSENANG-LENANG..Malu nak mengaku insan yang BEKERJA,malu nak mengaku insan YANG SIBUK.Rasa tak layak dipanggil insan sibuk kerana BEKERJA..Layakkah aku?

Maaf wahai diri,kerana gagal dalam ujian BERSABAR semalam..tak tahulah berapa gred yang yang layak aku dapat semalam?lulus ke gagal?Adakah aku insan yang RUGI semalam?

Demi untuk melegakan perasaan yang membara..balik dari UNITEN,belasah ais krim 2 mangkuk..

Tengah dengar lagu -> Segengam Tabah,Inteam..

4 comments:

mujahid said...

hmm dalam da`wah dan tarbiyah kita banyak bermain dengan hati-hati manusia..tapi kita kena sedar yang HANYA boleh mengubah dan mengikat hati itu HANYA ALLAH..

"lau anfaqta mafil ardhi jami`a ma allafta baina qulubuhim.."[QS]

"seadainya kamu menghamparkan seluruh yang dilangit dan bumi takkan engkau dapat ikat hati2 mereka..."

anda berhak untuk marah kerana itu fitrah manusia,ana berhak bersuara kerana itu Hak setiap unit dalam organisasi =)

tapi ikhlaskan hati dan tabahkan diri..teruskan perjuangan dan selesaikan permasalahan..

moga yang menjaga hati-hati itu melembutkan dan mengikat hati2 kalian..

[ Nazihah ] said...

JazakumulLah for the words..[speachLess]

syahidah said...

dua mangkuk ice-cream? hoho...nk gak! hm, awk mmg seorg yg sabar dan tabah sbnrnya..cumenye setiap org pun ada limit nya kan? luahan perasaan sedikit sbyk dpt menenangkan hati yg kusut+geram.. moge nazihah terus tabah k! doa selalu mge diberi ketenangan jiwa dan perasaan tiap kali mnghadapi perkara sebegini...

okey, senyum slalu..jaga diri..

KaK JuE said...

Buat adikku yg tabah..

Stp org yg beriman pasti akan diuji dgn pelbagai ujian..

Inilah diantara mehnah dan ujian yg harus kita tempuhi.It is how we face it n take it as a challenge or n opportunity.

Pleaze b strong dear sis, 4 He will give u da strength..^ ^