Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Monday, September 29, 2008

< Eid Mubarak >



29 Ramadhan 1249

Dalam ramadhan yang masih berbaki ini, penuhkanLah ia seLagi ada..Andai ini ramadhan terakhir, biaLah ia menjadi saksi dan bukti untuk pemberat mizan ke Jannah..

Ramadhan permergianmu memilukan..Teringat SMS dari adik

Akak, kenapa saya sedih Ramadhan dah nak habis?
Sedangkan selama ni saya tak pernah sedih pun

- Sebab kali ni awak telah jadi pencinta si Ramadhan -

BiarLah ruh iman, mujahadah dan amal taktaLa Ramadhan yang Lalu masih bersuLam indah disetiap hati dan jasad hingga saatnya tiba ramadhan yang akan datang..

RaikanLah Syawal dengan senyuman tanda kegembiraan dan takbir tanda kebanggan sebuah KEMENANGAN.. BergembiraLah tanpa melupakanNya.. IngatLah wahai diri dan hati, menjelangnya Syawal..tanda kita telah kembali kepada fitrah yang seharusnya, fitrah dalam menjadi hambanya yang patuh dan taat, fitrah dalam menjadi HAMBANYA YANG SETIA.. fitrah dalam meletakkan Allah sebagai Robb, iLah dan MaLik [ tak usah lagi ambil kuasa tuhan ^_- ] fitrah dalam beramal dan hidup dengan lebih baik dari hari-hari laLu..

TerusLah memburu MARDHATILLAH pada setiap heLaan nafas, pada setiap bisikan suara hati, pada setiap langkah dan tindakan daLam seluruh amal ^_-

EID MUBARAK !!

[Baru boleh terima sebarang lagu raya]

Monday, September 22, 2008

< Inspirasi untuk menuLis >

Saya perLukan inspirasi untuk menuLis penamat sekoLah saya.. Saya perLu tamatKan.. BERSEMANGATLAH!!

Ustazah pernah pesan time kecil-kecil dulu, saat aku tidak mengerti apa-apa tentang hidup dan kehidupan..antara penawar kelelahan dan futur adalah kembalikanlah mereka pada kenangan lalu agar ia bisa mengasah hamasah dan memadamkan kelelahan dan putus asa..

- Malam Badar -

Setelah 4 tahun saya terlepas event tahunan sekoLah ini, tahun ni saya dapat merasainya kembali..[pasti ada hikmah, tuhan tak pernah cipta sesuatu dengan sia-sia] Saat pulang, atas kesempatan mencari adik yang hilang, saya pusing sekoLah untuk memusing kembali kenangan di Taman ini.. Kelas ting. 3, terimbau kenangan melarikan diri dari sesuatu bersama teman sepelarian. Kelas darjah 6, huhu kenangan kanak-kanak nakal, hanya geng kanak-kanak nakal yang tahu. Kelas ting.5 dan tempat sidaian sejagat ^_- Court badminton, tempat menjadi singa sekolah yang ke-2 dan padang sekolah, satu-satunya tempat yang bisa tidur beralaskan kanvas, berselimutkan bintang dan berbumbungkan langit..*baca: rindu*


Virus mengupdate blog saya telah dijangkiti oleh beberapa orang di KAMAR KETENANGAN.. Semoga mereka menemui sesuatu.. sesuatu untuk kebaikan mereka dan UMMAH.

< Hari Kasih Sayang >

Sebaik menjejak ke blog adik, terlintas terus pengalaman honeymoon saya..


Honeymoon pertama time form 5..di sebuah banglo di golf resort sekitar pasir gudang..2 hari, 1 malam yang akan dikenang. Petang tu jadi budak-budak, kami memenuhkan taman permainan..ahhh, tidak ambil peduli mata yang memandang. Lagi best takde banin time tu *baca: bahagia sangat*. Kami berjaya naik jongkang-jongkit seramai 10 orang[Pelik tapi benar] Pergi main bowling[welcome cik longkang], celup kaki kat kolam renang[takLeh mandi sebab kena pakai baju versi tak tutup aurat, kalau tak air kolam tu akn surut 3 meter paling kurang kami kerjakan], Malam tu, melantak ayam panggang sehingga menjilat jari.licin.. Yang tak boleh dilupakan oleh orang yang tido kat master bedroom.. pukul 3 ada orang nampak perempuan tak berkaki ketuk bilik kami..huhu..kecut sungguh time tu, ada yang menggeletar..habis segala ayat keluar..nasib baik ada husna z kat bilik tu..HAHA..

Akhirnya kami tido jugak. Akhirnya dapat dikesan perempuan tak berkaki tu esoknya, rupanya salwa dan hidayah..cess! penat jer menggeletar malam tu! Buang energy betul..


Honeymoon 2 di PD duduk kat hotel tajaan TNB..ditaja oleh orang yang kerja dengan TNB bersama penghuni KAMAR KETENANGAN [ADIK yang bakal duduk di Kamar Ketenangan anda boleh mula cemburu ye ^_- ].Destinasi pertama bila masuk sebarang tempat..ialah TOILET..perhh air panas tuh.. petang tuh berseronok jalan-jalan disekitar hotel, destinasi yang pertama yang saya tuju TAMAN MAINAN sebab saya tahu kat sini KAKAK dan TEMAN saya bisa jadi diri mereka yang sebenarnya dan bersama mainan kegemaran saya [Ini rahsia..penghuni KK je tahu apa dia ].Seperti yang sebelumnya, buat sesuatu yang luar biasa a.k.a PELIK sebab orang tak kenal..hehe..jadi makin boleh menjadi diri yang sebenarnya. Malam, sesi untuk santapan diraja *wink.wink*, kantoikan moskito & monito dan masa untuk jadi model buat aksi MELAMPAU yang tak boleh buat jika ada LELAKi. Moralnya malam itu, iniLah dunia bahagia bila hidup tanpa Lelaki[berbaur femenisma lagi ^_^]. Pagi esoknya main games seronok, gembira dan games yang tak pernah terbayang dek otak..Aduh, kental seh KAKAK ni kenakan kami..Yang paling ingat, tanam KAKAK dalam pasir..hahaha..*Gelak kejam*


Paling tak lupa..KAKAK pernah bawa kami MEMANCING..


Keperluan penting sebuah honeymoon..


  1. Jangan skema seperti selalu..terutama manusia seperti saya. Tak menafikan kewujudan manusia bernama LELAKI menyebabkan manusia-manusia seperti saya kena dan TERPAKSA jadi sedikit[mungkin banyak] skema dan membosankan *baca: nada bosan sangat dan penuh femenisme*

  1. SerLahkan dirimu yang sebenarnya..

  1. Jangan bawakan sebarang aktiviti kebiasaan..tinggalkan semua homework dan assignment dan masalah yang lebih tinggi dari everest tu..ini masa untuk berseronok dan bergembira.. bergembira dan berbahagia sehingga LUPA DUNIA dan ingat AKHRAT ^_-

  1. fokus yang PALING UTAMA..ciptaLah KENANGAN TERINDAH yang akan dikenang selamanya yang akan menjadi sumber inspirasi dan aspirasi ketika kelelahan dan sesuatu yang membanggakan untuk diceritakan pada generasi perjuangan masa depan.

  1. Jangan lupa KAMERA untuk menyimpan kenangan aksi MELAMPAU ^_-

Betul kata adik... Jika ada orang kata [mungkin ada orang yang kata, yang penting bukan saya ^_-] honeymoon bisa saja BERPERANAN BESAR SANGAT bagi 21 orang du’at untuk pembinaan dan pembentukan sebuah MUJTAMA’ MUSLIM..[yang ni dah tangga 3 ^_-]

Monday, September 15, 2008

< Selingan kehidupan >

Semalam sempat berjumpa dengan KAKAK.. Semoga Allah permudahkan urusan dia melahirkan..

Kemudian dapat sms dari En Celcom..

Nikmati 7 hari panggilan PERCUMA panggilan/SMS

Waaa.. seronok!! Selamat menggunakan dan memanfaatkan kemudahan yang diberi ^_-

< Curahan Baja Pohon Taqwa >

Menghabiskan separuh dari hujung minggu di masjid KLIA bersama-sama adik-adik yang suci dari noda dunia, mereka suci dari noda-noda yang telah ku temui sepanjang perjalanan hidupku.. Gembira bersama mereka seperti bahagia bersama bayi yang suci.. AlhamdulilLah tuhan telah menghantar aku ke sana, supaya pohon taqwaku kembali dibajai.. menghitung kembali perkembangan pohon taqwaku, suburkah pohon itu seperti yang sepatutnya atau terbantut pertumbuhannya[ yuk muhasabah graf pertumbuhan pohon taqwa ]..oh tuhan, semoga aku bisa jadi hambaMu yang SETIA..

Terkenang kata-kata guru pertama di masjid KLIA, sesungguhnya insan yang hebat itu adalah insan yang hatinya tak pernah putus berdoa pada Allah..berdoa, memohon dengan penuh pengharapan, penuh dengan Khauf dan Rajaa yang total. Semoga tergolong bersama insan-insan hebat ini. Saat itu, merindui ar-Rasul dengan sangat, rindui dia taktala menyelusuri kisah hidupnya, dia punyai akhlaq sempurna, terulung, tak bisa ditandingi tapi bisa diteladani.. sesungguhnya akhlaq itukan pemberat mizan. Kisah dimana as-Siddiq mendatangi si tua di hujung kampung, si tua yang buta yang seringkali diziarahi ar-Rasul ketika hayatnya. Lalu as-Siddiq memberi dia makan sambil dia memaki sang rasul mulia, lantas dengan hati yang membara as-Siddiq terus menyumbat roti di mulut si tua itu [aku mendengar cerita saja dah membara, kalau ku jumpa si tua itu, ntah apa jadi dengan dia] Lantas si tua itu berkata ' Kamu bukan orang selalu menyuapiku, dia pasti akan mengunyah dulu roti ini kerana aku tak bergigi ' . Hebatnya Muhammad yang mulia, masih sanggup mengunyah roti itu sedang saat yang sama dia maki oleh si tua itu. Lantas as-Siddiq berkata ' Sesungguhnya insan yang biasa menyuapimu itu telah wafat, dan dia ituLah Muhammad yang kamu maki tadi '. Indahnya akhLaq dia, semoga akhlaq itu juga sebati dengan diri ini..

Guru 2 banyak meninggalkan pesan gi mana harus digagahi jalan dakwah yang berduri bahagia ini..YakinLah dengan janji tuhan, yakinLah dengan sepenuh jiwa, yakinLah Allah akan tetapkan pendirianmu, urusi masa depanmu sebaiknya seandai saja kamu menjadi penegak agamanya yang SETIA. Sesungguhnya bekalan dakwah ini ada dua iman dan teman. Manfaatkan iman dengan hakikatnya yang turun dan naik..seandainya ia diatas manfaatLah ia sebaiknya, sepenuh untuk hampir pada tuhan. Seandainya ia dibawah manfaatLah ia untuk merayu tangis memohon ampunan dari Dia. YakinLah dengan syurga yang menjadi inspirasi kekuatan dan ketabahan, yakinLah dengan neraka supaya tiada keterlanjuan yang tersasar.. CariLah teman sejasad yang bisa menjadi cermin, menjadi cermin yang bisa mencantikkan akhlaq dan diri. Lantas dia terus menceritakan tentang teman hidupnya, pasti saja isteri kesayangannya. Benar kata-katanya, andai dipilih insan yang tidak memahami 'perjalanan' ini pasti sukar hidupmu nanti. Sedangkan diaLah yang akan menasihati bahkan diaLah yang akan menghulur hamasah gagah tika ketandusan.

Ini pesanan ringkas dan padat Guru 2

Bila bersama dakwah
segalanya untuk tarbiyah dan dakwah
bahkan diri diinfak sepenuhnya untuk tarbiyah dan dakwah
bahkan seluruh kehidupan diatur oleh tarbiyah dan dakwah
sehingga ia menjadi furqan untuk memilih
' ahli bait' dan 'sahabat rapat'

[ sengaja letakkan '' untuk ahli bait dan teman rapat kerana ia bisa memberi makna berbeza pada setiap orang ]


Terpaksa pulang awal kerana ada dating dengan UMMI ^_-

-> Terima kasih KAKAK untuk pinjaman si kancil. Moga pahalanya juga mengalir padamu..

Moo0ood -> Opick-Taubat

Friday, September 5, 2008

< Ekspedisi Kehidupan >

Bertukar mood rehat seketika..

[ Jumpa troli best ni di Jusco Melaka, beli hadiah kenakan abu *KEJAM*, bestnya dapat duduk dalam troli tuu ]

[Askar yang sepatutnya kene denda ^_- Apada askar tengok TV]

[Askariah untuk 1/2 jam, kemudian jd pinky balik]

[PinkyGurL..Kasut pun pink jugak..aduiii]

[Machomaan..ukhs]

[ Bosan dalam kereta, ketip hanset ]

[ Supper Mushroom Sup ]

[ Gambar comel saat kami diziarahi orang Bangi ^_-]

MooOOood -> Baru tukar playlist ramadhan & ringtone ramadhan..Kene jatuh hati balik dengan En Java..huhu T_T