Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Wednesday, October 20, 2010

< Antara Tuhan dan Makhluknya >

Saat cunggapan semakin reda walaupun kadangkala cunggapan lebih dashyat daripada ribut. Adalah wajar jika peniup ribut itu orang luar tapi bila saatnya orang 'rapat' yang penuh 'kefahaman' boleh hilang sabar sementara dibuatnya,jika diikutkan rasa mahu bertukar menjadi orang awam..Mujur MAKCIK pesan jangan buat WAR, sia-sia je komfem kalah. Bukankah memahami untuk difahami. Ah manusia yang penuh kekurungan membuktikan hebatnya Tuhan. Hati perlu terus diubati walaupun sakit.Hanya tuhan yang mengerti.

UMMI (siapa yang telah lama bersamaku pasni kenal siapa UMMI) pernah kata manusia takkan berhenti bertanya soalan duniawi. Tika baru mula belajar ditanya bila nak habis, jika dah habis belajar ditanya bila nak kerja & kahwin, bila dah kerja ditanya gaji pulak, bila dah kahwin ditanya bila nak ada anak..Naik semput mendengar persoalan yang UMMI muntahkan. Soalan satu isu, cara menyoal satu lagi isu. Jika tanya beradab sedap juga menjawab, jika tidak, teringin nak melawan, tapi alhamdulillah belajar kena hormat orang lain. Jika ia hanya melibatkan cara menyoal, mendiamkan persoalan kadang-kala tindakan bijak

Namun ada juga manusia yang menghukum ketetapan dan ketentuan Allah ini dengan persoalan akidah 'antara Allah dan makhluknya'. Rasa geram pun ada, nak-nak jika DIDIKAN dah tinggi 'langit'.
'Ni tak kahwin lagi ni mesti ada benda cover ni'
' Ni kena pindah rumah, klau tak, tak dapat baby nanti'

Jika mikrofon boleh letak kat hati, satu dunia akan dengar satu suara hati 'Kalau Allah berkehendak takde sesiapa atau apa-apa yang boleh halang!! Sape tuhan ni?'

3 comments:

genkidene said...

sabarlah wahai sahabatku! :)
fa sabrun jameel!
i miss u dear ziha!!

WM said...

salam..
akak berhenti, awak pula sambung balik. :)

[ Nazihah ] said...

heem...selagi manusia tak berhenti..pasti ada orang yang akan menyambung ^_-