Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Thursday, March 4, 2010

< Daurah BD bergerak >

Telah lama coretan ini bersembunyi dalam catatanku. Hari ini didalam sela waktuku yang dicuri-curi ku coretkan buat kalian..
-----------------------------------------------------------
Didikan ini adalah didikan rabbaniyah dalam mengharungi setiap detik kehidupan hingga keakhirnya. Didikan ini tak pernah sekali mengekang ketamakkan mencari ilmu.Buat peserta didikan ini, lubuk ilmu bukan hanya di pusat-pusat dan ruang-ruang ilmiah tapi lubuk ilmu adalah daripada setiap manusia yang berilmu dan berpengalaman.

Sedetik lalu, daripada kesempatan pemberianNya menemukan aku dengan insan yang sudi berkongsi pengalaman tangga 2 ini. Kata kakak:

Hari pernikahan bukanlah hari merayakan bahagia dan cinta semata-mata bahkan ia sebenarnya juga adalah hari yang janggal kerana disaat hari ini 2 insan menerima amanah dan tanggungjawah dengan senyuman, sengihan,gurauan dan jenaka.Sungguhpun amanah dan tanggungjawab itu tidak ringan. BD ini adalah tarbiyah one-2-one 24 jam dari bangun tidur hingga tidur kembali, bahjan juga tarbiyah ketika tidur. BD tak pernah sunyi dari cabaran dan tanggungjawab walau sedetik, bahkan ia akan mengajar 2 insan ini untuk menerima dengan redha bukan sahaja sesuatu yang disukainya bahkan ia akan turut mengajar mereka menerima dengan penuh keredhaan yang penuh sesuatu yang tidak disukainya.BD ini harus menjadikan mereka individu yang lebih baik dari mereka yang sebelum ini disaat mereka di tangga 1.

Adik pernah bertanya padaku ''Akak, tak penatkah menikah?'
Lantasku jawab:
Biarlah kepenatan itu hanya Allah yang tahu. Jika kita ikhlas, secarik kepenatan itu akan hilang.Jika kita yakin setiap kebaikan itu ada balasan yang baik & setiap zarah daripadanya sangat pasti takkan terlepas daripada dibalas dengan kebaikan, secarik lagi kepenatan akan hilang.Jika kita yakin ini adalah jalan yang diredhaiNy, membawa kepada magfirah dan rahmah daripadaNya, pasti kepenatan itu takkan pernah sempat menyinggah. Saya tak pernah lupas pesanan sorang kakak ketika saatnya saya menikah "selamat datang ke kehidupan yang sarat dengan pahala buat mereka yang ikhlas sungguhpun ia tak pernah lekang dengan cabaran dan ujian.Menikahlah kerana Allah, untuk Allah dengan insan yang Allah pilih.Tika saatnya kita rasa dah tak terdaya lagi untuk mengharunginya, kita akan kembali ingat kita harus teruskan juga kerana Allah"