Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Thursday, December 24, 2009

< Aku Perlukan Jiwa Seorang Fatimah >

Suatu ketika dulu si Fatimah terasa sungguh jauh dari jiwaku.Tapi taktala ini, terasa seperti menyesali kenapa tidak suatu masa dahulu aku menjiwai jiwa seorang Fatimah.

Pastinya dia terlalu berharap hadirnya seorang pembantu taktala dia mengurusi isi rumah sendirian.Lalu dia hadir kepada seorang ayah memohon pengertian. Namun sang ayah hanya menitipkan 'BertasbihLah, bertahmidLah dan bertakbirLah..Disaat itu anakda akan merasakan seorang pembantu bersamamu'. Pernah menitis air mata si ayah ketika melihat tabahnya seorang anak menguli tepung sambil meyusukan si anak.

Pernah suatu ketika si Fatimah mengelilingi si suami hampir puluhan kali untuk menagih kemaafan atas keterlanjuran kata. Pasti saja kesungguhan dan keikhlasannya menyayat hati sang suami.Mungkin sahaja dia tidak sengaja atau mungkin juga dia tidak sedar bait-bait kalimah yang terpacul keluar dari lidahnya.Sungguhpun dia sangat berhak untuk merasai apa yang dia rasa kerana sesungguhnya Allah tak pernah ciptakan sesuatu itu sia-sia, tapi dia pasti yakin sesungguhnya syurga buat dirinya adalah disisi seorang suami.

Wahai Allah, berikanlah aku kesempatan untuk punyai jiwa Fatimah setelah kau berikan aku kesempatan menjiwai Khadijah dan Aisyah. Hanya padamu aku bermohon & menagih Allah, kirimkanLah untukku segunung kesabaran untuk aku terus menghadapi cabaran mengharungi hidup berkeluarga ini dan janganLah kau putuskan dariku jambakkan keikhlasan untuk aku terus berkhidmat dan untuk aku terus taat

Monday, December 21, 2009

< Supporter >

Untuk mengharungi jalan jauh, panjang & penuh onak liku ini,seharusnya setiap dari pengguna jalan DIDIKAN ini punya teman dampingan. Allah akan sentiasa berikan pada setiap dari penghuni jalan ini teman dampingan sejak dari mula hingga akhirnya.Sesungguhnya didikan ini adalah didikan kehidupan, didikan kasih sayang yang penuh dengan cinta hanya keranaNya.

Namun, hanya saja terpulang pada kita bagaimana menafsirkan seorang teman dampingan.Namun sesungguhnya, teman dampingan adalah manusia yang bisa bersama kita disetiap saat, baik senang mahupun sukar, baik ketika saat tertawa mahupun tanggis, taktala bahagia mahupun sengsara dan dia tak akan putus mendekat kita pada Dia maha Segalanya..

Jangan terlalu memilih untuk bersama seorang pendamping sungguhpun ia harus dipilih. Allah tak pernah lokek memberikan pendamping buat kita, namun hanya kita sahaja harus mencarinya. Seorang pendamping tidak semestinya seorang suami, mungkin juga teman sebilik, mungkin juga teman serumah, bahkan tidak mustahil seorang pendamping itu teman seperjuangan yang gigih berjuang diperantauan jauh.

Terima Kasih Allah untuk pendamping perjuanganku mengharungi liku onak duri ini yang tak pernah putus.Sesungguhnya engkau teramat Pengasih dan Penyayang.

< BarakallahuLakuma >



BarakallahuLakuma Wa Barakallahu'alaykuma Wa Jam'abainakumaFilKhayr

Hafizul Amin & Nur Sakinah

SeLamat Datang kawanku ke dunia yang penuh pahala. JadiLah juara pingat anugerah pengumpul pahala terbanyak. KejarLah barakah dalam setiap daripadanya.Semoga Mahligai kalian melimpah bersama Mawaddah, Sakinah dan Rahmah

Kinah, just to let you know, semua yang ustzh Marhamah kongsi dengan kita semuanya betul seh.So, bila sampai masa terasa nak buka lembaran tu, bukaLah..ada kekuatan disetiap kalimah yang kita coret bersama.

-----------------------------------------------------------------------------------

Terasa sayu dengan sebaknya ketika bait kalimah keluar dari bibir mak cik dan mengetahui satu rasa taktala menjadi pelakon yang diberi skrip saat akhir tapi kata-kata ibu saat itu benar-benar dari hati dan tembus masuk ke hati macam laser walaupun skripnya di saat akhir.Masa awal-awal macam control-control je tak nak bagi nangis kat nikah kinah, time sampai satu part ni terus En Air Mata meluncur keluar macam empangan pecah.

'Doakan saya supaya bersabar menghadapi cabaran rumahtangga dan ikhlas memberi khidmat dan ketaatan'

Just wondering masa baca dulu macam tak ter'qoute' pulak kata-kata ni, tapi time kinah nikah haritu macam terasa pulak dengan ayat ni. KAKAK pernah bagitau saya satu masa dulu, disaat saya masih kerdil erti kata sabar. Dan kini saya mengerti betapa besarnya sebuah kesabaran yang KAKAK ungkapkan dulu dan now i realise how huge dose the tolerate should be..Alhamdulillah..

Sunday, December 20, 2009

< BiLa Dibanjiri Emosi >

BiLa saat & waktu terus berLalu, taktala hati berubah-berubah tak menentu tanpa ketetapan, selepas banyaknya rahsia mereka terbongkar. Mungkin dulu aku manusia yang sering menyalahi kalian & kini aku mengetahui hakikatnya. Sungguhpun aku sedikit tenang dengan hakikat itu, namun aku manusia yang tak pernah puas & memang sentiasa ada sahaja yang tidak ku berpuas hati.Tapi setiap masalah itu lahir puncanya dari kedua-dua jiwa.

Pasti ada sebabnya kalian ditolak tapi kejamnya andai ditolak tanpa keadilan. Telah lama bermula saatnya aku kerap kali berkata pada teman-teman 'Kahwinlah wahai akhawatku'.Namun, Tidak adilnya cinta pernah menyentuh hati kalian beberapa kali sedang teman-temanku,itulah yang sulung menyentuh hati mereka..TERLALU TIDAK ADIL..Hatiku terus memberontak dengan dahsyat,alhamdulillah aku kuat mengimani adanya tuhan. Mungkin Dia mahu aku belajar ini 'Sesungguhnya cinta yang menyentuh kuat hati seorang lelaki adalah cintanya yang terakhir tetapi cinta yang menyentuh kuat hati seorang wanita adalah cinta yang pertamanya'. Wahai hati terimaLah didikan cinta ini, terimaLah wahai hati yang redha.

Wahai tuhan kau didikLah hati, jiwa,iman dan amal pemberontak bersiri ini Allah