Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Tuesday, December 30, 2008

< KeLmarin, SemaLam dan Hari Ini >

KeLmarin

Tiada kata yang bisa terungkap [spechless bersama emosi keliru untuk beremosikan apa]. Maaf buat TEMAN ada rahsia yang saya simpan, bukan 1 bahkan 2..Maaf saya terpaksa simpan ada sebabnya [mungkin ini kelebihan bln 9, bijak bersembunyi disebalik rahsia dan merahsiai, anda tak bisa membaca rahsia mereka..] Terima Kasih KAKAK dan TEMAN atas huluran bahu kalian, untuk tumpangan saya sejenak, tumpangan pendamai seketika. Walau hanya beberapa ketika, biar hanya Allah yang layak membaLas huluran tumpangan bahu kalian..

SeMaLam

Terima Kasih ADIK meLunaskan kerinduan saya untuk bersama 'Aisyah..[lepas ni saya akan lebih femenisma kerana aisyah teLah berada disisi saya ^_-] Hari semalam ketika saya hanya hidup dari tenaga sebun roti dan 3 suapkan dari ADIK dari seawal pagi hingga saya tidur kembali.. Terima Kasih ADIK saya akan ingat jasa suapan awak hingga biLa-biLa..memori indah yang tak bisa dilupai..lagi-lagi suapan awak tiba disaat ia sangat diperlukan taktala tangan saya tak berkesempatah menyentuh butiran nasi.. Memori bersama awak takkan bisa saya lupa..
Hebatkan kuasa ta'aruf mendaLam hingga bisa tafahum yang tak disangka Lantas membuah takaful yang menggoncang dunia

Terima Kasih TEMAN (yang duduk sebelah saya dalam dewan) kerana mengingatkan saya kembali semua ini ..

Sesungguhnya tiada kerehatan untuk orang yang punya MARUAH AGAMA

dan

Orang sibuk itu adalah orang yang punya MISI BESAR DALAM HIDUPNYA

Kata-kata mu'alim ketika saya dizaman 'pra-sekolah kehidupan'

Hari Ini

Saya teLah menganggu manusia yang paling sibuk di abad raya ini..Lantas Dia titipkan ini untuk saya 'Usah diganggu Jentera Allah! SiLa hadamkan modul menganggu orang yang betul, dengan perkara yang betul di saat yang paling tepat' M . A . A . F!! Saya tak kan menganggu kamu lagi!! Saya akan simpan sendiri sehingga saya terdesak untuk menganggu..

Monday, December 22, 2008

< Muhasabah Cinta >


Album : 
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu


HaLwa telinga [telinga boleh makan halwa ke?? ^_-] merangkap suara hati kegemaran saya sejak jam 12 pagi tadi dan hingga kini saya belum berhenti memutarkannya. Dan di saat yang sama, EMPANGAN simpanan saya pecah, dan masih belum dibaiki sehingga kini. Dah lama saya kumpulkan simpanan ni, agak lama dalam sejarah hidup saya sejak kebelakangan ini. Akhirnya, pecah juga EMPANGAN saya. [Semua orang dikehendaki berpindah segera ke tempat selamat..EMPANGAN DAH PECAH!!..haha..] Saya merindui saat ADIK telefon saya, bermula dari tone kesedihan & sayu dan akhirnya kami bertukar tone TAWA & RIANG [Saya tak sabar jumpa awak jumaat nanti!!] Jazakallah Khayra Jazaa Dr Jordan, coolkan saya pagi tadi [walaupun di ofis, nasib baik takde orang]..agak stabil sikit lepas banyak cerita kamu yang kantoi [haha]

Tuhan... KuatkanLah Kami
Lindungi kami  dari putus asa
Jika kami harus mati
Pertemukan Kami  denganMu
YakinLah wahai diri..
Saat bila terlalu  perit
biLa sedih
air mata bukan segalanya
sesungguhnya hanya pada Allah
tempat penyerahan segalanya

Tak sabar melayan diri saya petang ni, melayan diri dengan rancangan yang rapi.. Wahai diri, kamu perlu segera SIHAT & KUAT!!

[Maaf saya masih belum berjaya untuk dengarkan ianya pada kalian.Sape yang mahu boleh downlod je kat internet]

Thursday, December 11, 2008

< Sindrom Anak Ke-2 >

Ini puLa isi dalam majalah NUR disember..

Penyakit tetap buat anak ke-2, hingga kini tiada rawatan yang terbaik untuk penyakit ini [haha..tapi ISLAM ada penawar semua penyakit kan??]

Titipan untuk anak ke-2 yang dah 19 tahun hidup dengan penyakit ini bersama anak ke-1 yang brutal [extra: kejam!]. SiLa sedar awak ada penyakit ini yer!! [geLak tersangat kejam!!]

Buat semua anak ke-2 dan kepada semua yang TERJEBAK dengan anak ke-2, baik suami/isteri kamu, sibling kamu, kawan kamu, pakwe kamu atau bakal suami/isteri kamu..

Jika anak ke-2 kamu lelaki, jangan ditegur mereka berdepan nanti mereka memberontak! usap2Lah mereka baru ditegur..[patutnya kamu diusap time kecik2 duluLa..tapi komfem terus pergi toilet sebab geli..haha..]Lagi2 kalau mereka itu terpelajar dan mengetahui, baik beritahu mereke sebab-sebabnya dengan baik..[untuk uLasan lanjut, siLa beli NUR disember]

Kebanyakan masalah ini dihidapi oleh anak ke-2 LELAKI...

< Ya Pada Anak, Tidak Pada Suami >

Tu tajuk dari cover nur bulan november..

Aduuuh macam-macamLa perempuan zaman sekarang ni!! Nak anak tapi tak nak suami [PELIKLaaaaa] Sampai kat US ada yang sanggup membeLi sperma..Alhamdulillah adab ketimuran masih dipegang kukuh, 'Kamu hanya bisa ber-anak setelah bersuami' [tapi bayi luar nikah semakin banyak saban hari!! ..fuuh..]

Mungkin mereka merasai kewujudan anak menghiburkan[saya tiada pengalaman beranak, beradik ada], tapi setahu saya nak beranak(mengandung + bersalin) tersangatLah tidak mudah..Ada jugak manusia seperti ini ye?? Mungkin mereka merasai lelaki saban hari makin tidak boleh dipercayai ataukah mereka ini cetakan wanita hasil dari kempen ' kami bisa hidup tanpa lelaki ' [kempen perosak + giLer]

AlhamdulilLah, NUR menguLas topik ni..tapinya, uLasannya banyak dari sudut syari'tullah kurang dari sudut sunnatullah..bahkan kaitan antaranya juga kurang. BukanKah setiap syari'at yang diBOLDkan adalah selari dengan perjalanan sunnatullah manusiawi..

Buat Wanita,
[pesanan untuk wanita kerana aku pejuang femenisma]
Sungguh Kita adaLah istimewa
kita punya naluri dan kehendak, kita punya hati dan perasaan
Jangan walau sekali kita menafikan yang kita punyai
titipan perasaan ingin menyayangi dan disayangi dari tuhan
bahkan buah dari pokok yang dikahwinkan juga istimewa
apatah lagi kita,wanitaku, yang teLah sedia istimewa..
yakinLah karibku,
masih ada lelaki istimewa di tanah ini
masih ada urusan kita yang memerlukan campur tangan mereka
sungguh pun banyak urusan yang boleh kita langsaikan sendiri
kerana kita dan mereka adalah satu dan melengkapi
iniLah fitrah kita temanku
fitrah tak bisa dipisahkan, tak bisa dinafikan dari jiwa
raikanLah fitrah ini dengan baik dengan cara yang paling baik
jika fitrah ini tidak dirai selayaknya sahabatku,
bumi dan isinya bisa tergugat dengan pengabaian ini...

Saya -> Maaf berbicara tentang ini juga TERSANGAT AMAT PENTING...kerana majaLah buLan ni kebanyakannya berbicara tentang BaituL Muslim.Sungguhpun ada masa saya mungkin tidak suka berbicara tentang ini, kerana ia bukan segala-gaLanya TAPi masaLah berdarah parah ummah ini berpunca kuat dari diri musLim muslim yang tidak terurus dan BaituL Muslim yang TERABAI..dan kita adaLah apa yang kita baca, kita adaLah apa yang kita dengar, kita adalah apa yang kita makan, kita adalah apa yang kita lihat..KITA ADALAH APA YANG KITA LAKUKAN..Maka kita berhak dijudge dan dihukum dari apa yang kita lakukan!!


Saya adaLah apa yang saya coret..TAPI apa yang saya coret mungkin bukan seluruhnya saya..

Wednesday, December 10, 2008

< PerLukan Baby Siter?? >

Sepagi di Eid..Ada kebolehan baru yang terserLah..Siapa perlukan babysiter baru??
[Sorry takde gambar...Tak boleh transfer]

Kelebihan 1: Boleh buaikan baby sampai tido
Extra: Boleh juga buai baby dari tido sampai bangun balik,biasanya tak nangis dan tertido balik.. kalau nangis akan kuar ayat-ayat ini ' Ibu!! Kak Yong!! baby nangis ..' [aduuuh]

Kelebihan 2: Boleh tolong tengok-tengokkan baby kalau di letakkan di bawah
Extra: Kalau dia geram dia akan cium baby tu dan akan ada 'watak tambahan' yang akan cium baby tu sampai nangis kemudian melarikan diri..Hehe.. Lalu orang tambahan tersebut akan dimarahi oleh babysiter atau babysiter akan nangis sebab diusik oleh orang lain [hahaha]

Setakat ni tu je kebolehan yang boleh di kesan pada babysiter.. Ada yang perlukan khidmat babysiter?? Maaf umurnya baru 3 TAHUN, makanya dia masih belum boleh memegang baby atau memandikan baby apaLagi BASUH BERAK baby [Tahu baby berak pun dia dah geLi.. hahaha ]

saya -> 1st time jumpa tulang sum-sum lembu BESAR sungguh

Monday, December 1, 2008

< Mengapa Saya Lebih Sedikit Feminisma >

Rasa seperti tidak kepuasan hati dari tadi ingin di layan sebentar..Hari ini mood kewanitaan saya terlebih sedikit dari hari-hari biasa..

Beberapa hari lalu kantung mel saya terisi dengan ini [sory maya..saya terjumpa isi emel tu di blog awak, bukan kata awak tau -_-] Saya tidak puas hati dengan statement ini ..

1.Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Fikri semampu mungkin - Nah..dia hanya menceritakan bagaimana bahagianya lelaki setelah menikah. Ada yang sudi urusi. Jika dibaca pada nada saya dan teman-teman, pasti akan keluar keluhan ini 'mengurusi diri sendiri pun tidak terurus, apatah lagi ada tambahan. Dengan rumah, dengan ADIK-ADIK..ahh'. Anda berlaku ZALIM kerana keluhan ini terkeluar. Saya bukan menafikan hak dan tanggungjawab, tapi AYAH juga selalu membantu IBU, MENGAPA IA TIDAK DICORET?? Lelaki seperti ayah belum PUPUS!! Saya?? Saya hanya mampu memberi apa yang saya ada, tapi apa yang saya ada tak mampu untuk counter back semua itu..Teringat pakatan saya dengan KAKAK, pakatan untuk adakan program ADAPTASI.. ADAPTASI SEBUAH MIMPI NGERI..^_-

2.Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Fikri terasa dakwahnya semakin laju - Nah, statement ini juga tidak berapa nak sesuai.. Jika baca tone
saya dan teman-teman, akan keluar tone ini 'Dia je ke yang laju, isteri dia??'. Kami masih mahu bawa adik-adik!! kami juga mahu lebih laju dan maju!! Saya tahu KAKAK-KAKAK saya ada yang lebih maju, tapi ia perlu dicoret, jangan biar su'nu Dzon terus membara supaya sunnah ini terus terpelihara. Supaya masa depan INSAN LAJU tidak MUNDUR.

Saya dah minta LELAKI untuk membeLa diri, sebab yang tulis artikel ini juga lelaki dan yang menghantar emel ini juga lelaki. Saya sekadar ingin tahu kenapa artikel ini disebarkan dengan jayanya?? Tapi saya terpaksa rasionalkan sendiri kehendak membara dan ketidak puasan hati saya ketika diskusi saya terbantut.. Ah! yang menghantar dan mengarang itu pun lelaki,pastiLah mereka mengarang dengan jiwa lelaki.. Cumanya, setiap coretan akan membentuk persepsi, anda memberi bayangan kepada LELAKI hidupnya nanti begini..sedang isterinya juga perlu memenuhi tuntutan UMMAH yang BERDARAH PARAH !! dan bayangan saya dan teman sejagat juga akan terbantut pabiLa sunnah ini dicalar dengan persepsi itu.. TAMATKANLAH SEGALANYA..CUKUP!!

Teringat kata-kata seorang teman 'Awak ni berjiwa kewanitaan, mungkin boleh jadi menteri wanita dan keluarga masa depan..' Haha seperti tidak layak kerana jiwa saya saja penuh kewanitaan tapi periLaku saya mungkin tidak terlalu kewanitaan [baca: TIDAK LANGSUNG!]

Saya -> Saya buka komen ni untuk diskusi..Telah adakah KAKAK-KAKAK yang bisa counter back pesepsi ni??