Me and love to be myself

Ketahuilah wahai saudaraku, sungguh anda akan menemui masa-masa yang sulit, masa-masa yang melelahkan, dan berbagai ujian, padahal anda tengah berjalan diatas jalan kebenaran dan disibukkan dengan pelbagai aktivitas dakwah. Apabila anda teguh diatas kebenaran dan sabar menghadapi pelbagai ujian. Nescaya kepedihan akan sirna,kelelahan akan hilang, dan yang akan tersisa bagi anda adalah ganjaran dan pahala. [Penawar lelah pengemban dakwah] *Dr Abdullah Azzam*

Wednesday, October 29, 2008

< Nostalgia >

[ 5 tahun yang Lalu ]

Sengaja letakkan gambar ni sebab tengah berada di kawasan tempat bergambar ni *baca: sekarang ni telah dimajukan^_-* sambil mendengar lagu yang sedang berkumandang kini.

Melepaskan keinginan untuk makan pisang goreng yang dicicah dengan sambal kicap dan cendawan goreng yang ranggup yang tak dijumpai di bangi..


[Setahun yang telah berlalu]


Ya tuhanku
Tabahkan hatinya
Kuatkan semangatnya
Untuk menghadapi hidup
LimpahkanLah magfirah dan kasih sayangmu
Agar hidupnya sejahtera di dunia akhirat




Sunday, October 26, 2008

< Sayakah saya?? >

Setelah 2 minggu saya menyepi dan kini muncul kembali dicelahan kesempitan himpitan batuan kehidupan saya yang sangat menghimpit..Hanya saja Allah yang bisa melapangkannya..

Dibeberapa ketika yang lalu, disaat saya cuba menghirup udara kelapangan jiwa..Allah mengizinkan saya menjumpai ini

Jadilah orang yang kuat, andai tidak boleh maka tak payah jadi apa-apa

dan

“Maka apabila kamu telah selesai(dari suatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh urusan yang lain” (94:7)

Wahai diri, segerakanLah urusan yang satu ini, Banyak lagi urusan yang beratur menanti.


------------------------------------------------------------------------

Saya perlukan mood kembara saya kembali, kembara sendiri mencari diri..kembara akal, kembara jasad, kembara jiwa, kembara hati.. Rindu yang sangat membara pada keempat-empat destinasi kembara saya, tempat awal saya menjadi saya [baca: saya rindu saya yang lalu dan kehidupan saya yang normal], tempat yang jiwa saya menjadi sangat lapang, tempat dimana saya dapat merasai hidup ini terlalu luas dan jauh dan banyak lagi yang saya perlu tahu, tempat yang saya terasa hampir dengan si Dia..

Moood -> Rapuh & Taubat [Opick]

Thursday, October 9, 2008

< Last Lecture>

Saya tahu saya patut isi entri ni awal-awal lagi atau sebaik sahaja saya jumpa atok..

Arahan 1: Sila baca pesanan last lecture ini dengan hati yang hidup, jangan hanya semata dengan
akal..

Arahan 2: Sila rasakan anda berada didalam satu ruang tamu hospital yang sunyi dan merasai kematian itu hampir..

Arahan 3: Sila bayangkan didepan anda seorang lelaki yang telah berusia 80++ yang telah disahkan BARAH PEPARU dan BARAH OTAK -> STAGE 4 yang bersama tongkat yang sangat TERAMAT serius[dia tak pernah seserius itu] menyampaikan pesanan pada cucu dia..


Ini pesanan atok:

Orang melayu sekarang suka bergantung pada orang lain..Dulu kami BERDIKARI [baca:berdiri sendiri, kendiri] sehingga malaya bisa merdeka..Anak muda sekarang MALAS CULAS [baca: sila rajin wahai saya yang PEMALAS], dulu kami baya kalian, kami telah punya cita-cita UNTUK MEMERDEKAKAN MALAYA..Kat malaysia sekarang ni orang melayu dah takde pape..tanah takde, semua dah takde..harta yang tinggal pada kita hanya ILMU [baca: Sila habiskan projek kamu segera!!] garap ilmu banyak2..sebanyak-BANYAKnya..Patutnya kamu kena jadi lebih baik dari kami, dari ibu dan ayah..sebab sekarang kemudahan sudah pelbagai..Malaysia sekarang ni dah teruk [kalau keluarkan statement ni kena masuk ISA tak??tapi atok yang cakap..] penuh dengan korupsi, orang melayu yang jatuhkan orang melayu, bapak makan anak.[baca: wahai orang muda yang CULAS PEMALAS sila tampar pipi kamu dan BANGKIT!!]


atok juga pesan sila tulis pesanan ini dan pastikan ramai orang yang baca !!


Allah telah merancang setiap kali waktu cuti saya dipenuhi dengan ZIARAH HOSPITAL sebagai sentakan ZIKRUL MAUT.. kami sekeluarga [kecuali en DR] adalah yang pertama yang tahu atok disahkan barah otak. Ayah kata metro bg tahu orang malaysia atok masuk hospital...atok selalu sisipkan pesanan setiap kali saya jumpa dia..Tapi hari itu saya teramat sangat kecewa, saya tercicir last lecture atok sebab semata-mata pergi TANDAS [waaaaa...] Lepas slot atok, mata ibu kelihatan berair, kalau saya ada kat situ mesti saya nangis T_T tapi atok sempat pesan pada saya " Kak Yong, belajar rajin-rajin " dan atok usap bahu saya (baca: sedih). Ibu kata atok banyak kali tanyakan saya 'mana kak yong' masa slot tuh.. [baca: sedih kuasa lima]

Selepas selesai saya terus hubungi Raudhah ppukm khabarkan atok saya di specialist HUKM.. Kalau kamu nak dengar nasihat dia yang best GILER pergiLah lawat dia di HUKM. Kalau kamu suka membaca terutama buku sastera mesti kamu kenal pengarang yang namanya arena wati, ituLah atok saya ^_- [yang saya pernah khabarkan yang saya dekat dengan orang yang berjiwa sastera]. Teringat ruang tamu rumahnya yang separuh darinya telah bertukar menjadi LIBRARY [baca: waaa bestnya..]

Jika kamu suka buat ziarah hospital ziarahLah orang2 kritikal yang tawakalnya sangat bulat pada Allah..ni tak, asyik ziarah orang bersalin jer..

Sebenarnya menziarahi orang sangat dekat dengan kematian membuatkan kita juga hampir dengannya.. bahkan menziarahi orang yang dikhabarkan berita gembira [bersalin] pulak akan membuatkan kita merasai MAHA HEBATNYA ALLAH..